Tampongsjukan?
16.08.2014
Hej! Ja e 11år o ja e as rädd för att ja kan ha fått tss... De började i februari, ja fick mens (inte min första) o min mamma e 51 så hon har inte mens så ja fråga om hon möjligtvis hade några mensskydd och jo visst det hade hon men hon sa att de enda hon hade kvar så ja tänkte visst de gör väl inget men de va första gången ja andvände tampong o de märkliga va att ja satte in den exakt innan mina kompisar o ja gick o la oss men sen så när vi vaknade så gick ja till toan för att ta ut tampongen men den fanns inte där o de låg ingen tampong i sängen :/ nu senare använder ja typ bara tampong jag vet att de inte e bra men aa... Ja glömmer alltid att ta ut den, den sitter alltid i för länge o ja sover alltid me tampong :/ första gången tryckte ja upp den väldigt långt o nu känner ja att ja inte kan få upp den så långt upp. Ja har inte känt av några tecken men är väldigt orolig och vill få hjälp. Jag undrar om det kostar något att undersöka sig för om ja ska de går ja helst dit själv o hur undersöker de en? Ja skulle bli väldigt tacksam där svar PS: jag vet att ja måste lägga av me att använda tamponger för mkt. Kan den sitta kvar?

Ungdomsinformatörerna Liselott och Sanna svarar
18.08.2014
Hej!
Vännen, nu ska du nog genast gå till närmsta ställe där de kan undersöka dig, om det så är ungdomsmottagningen eller kommunens/stadens preventivrådgivning - eller åtminstone skolsyster! Förklara hur det ligger till och om det behövs kommer de att undersöka dig. Det är inget att vara rädd för och det kommer inte att göra ont, men det är bäst att de blir 100% säkra på att inte en tampong finns kvar där inne, även om det är väldigt osannolikt. De kan också där förklara för dig hur tamponger är tänkta att användas - man ska bland annat absolut inte sova med dem, för man ska inte ha in en tampong i mer än 4-5 timmar. Du är så väldigt ung ännu att vi kan gissa att du inte hunnit få så mycket info om mens och olika mensskydd ännu genom sexualundervisningen i skolan, så passa på att fråga personalen du pratar med (gärna skolsyster, hon är van med den här typen av frågor) så mycket som möjligt om mens och mensskydd. Mens är inget att skämmas för och vi är ju alla nybörjare i början, klart att vi inte alla gör allt rätt och vet allt från början <3
Hälsar ungdomsinformatörerna Liselott och Sanna