Tidig mena
04.03.2014
Hej!
Jag har haft mens i 7år nu. Min mens blev regelbunden där i åttan någon gång, alltså då jagvar ca 15. Det konstiga är att jag nu mitt i allt fick mens igen, 12 dagar för tidigt... Det har hänt att den har varig sen, men aldrig tidig. Är dethär normalt? Vad kan det bero på? Lotti

Ungdomsinformatören Liselott svarar
05.03.2014
Hej Lotti!
Hm... En för tidig mens behöver inte betyda något allvarligt. Det kan hända att man får mellanblödningar mittiallt utan synbar orsak, tex runt ägglossningen, för att kroppen förändrats på något sätt. Fast oftast inte lika långa och lika mycket som en vanlig mens. Dels fortsätter vi nog utvecklas och varieras även efter puberteten (även en 30- eller 40-årig kvinnas mens kan få för sig att förändra sig), så att tex naturliga, hormonella förändringar i kroppen gör så att mensen förändras för en tid. Dels så kan yttre omständigheter, tex stark stress eller oro, extrem bantning, sjukdomar och medicineringar osv påverka kroppens hormonbalans vilket i sin tur påverkar mensen. Och så kan det vara något på tok i kroppen, tex en cysta eller polyper, någon infektion eller cellförändringar - fast då kanske blödningen inte beter sig precis som en vanlig mens...
Ett fjärde alternativ är en nidblödning för att du är gravid. Är det en möjlighet (alltså oskyddat sex)? Man kan ju ha blödningar fastän man är gravid, även om det vanliga såklart är att man inte blöder alls då, så kanske din förra mens inte var någon mens? Eller att det här är ett tidigt missfall? Kanske ett graviditetstest för säkerhets skull, om möjligheten alltså finns?
Det är svårt att gissa på något, så kanske det lönar sig att följa med ordentligt. Fortsätter mensen att vara konstig eller om du får andra symptom på att något är på tok, så ring en gynekolog och be om undersökning.
Hälsar ungdomsinformatören Liselott