Uteblivem mens mm
23.08.2023
Hej, jag har över 50dagar försenad mens, brukar vanligtvis vara regelbunden. Blir även hungrig nästan direkt efter jag ätit men vet inte om de har me saken att göra. Jag kan inte vara gravid, så fattar inte vad felet är? Tonårstjej

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
24.08.2023
Hej,
Du skriver att din mens har uteblivit, och att det inte finns någon risk för graviditet. Det i sig är positivt i detta fall för då finns det iaf en sak mindre att oroa sig över just nu. Du har säkert hört att det är väldigt vanligt att mensen är oregelbunden då man är ung, men det handlar inte heller enbart om riktigt unga flickor. Också då mensen har varit regelbunden kan den plötsligt lämna bort och oftast får man inte veta vad det beror på men man vet att det inträffar någon gång för de flesta kvinnor.
I allmänhet beror det helt enkelt på att den egna hormonproduktionen av någon anledning har rubbats. Det kan ske exempelvis om man upplever mycket fysisk eller psykisk stress, om man använder hormonella preventivmedel, om man äter för lite, om man har varit sjuk, om man sover för lite eller om man lider av kraftig övervikt eller undervikt. Men i vissa fall hittar man ingen yttre anledning till det och det förblir ett mysterium. Oftast börjar man inte heller att undersöka varför mensen är borta förrän den har varit borta i över 6 månader - just för att det är ganska vanligt och oftast inte beror på att någonting skulle vara "fel".
Mitt råd just nu är därför att helt enkelt försöka ta det lugnt och vänta på att mensen kommer tillbaka, för det gör den högst antagligen. Försök att vara snäll med din kropp och äta/sova/motionera lagom mycket. OM din mens inte skulle ha kommit tillbaka i November-December så tycker jag att du skall kontakta preventivrådgivningen på din hemort så får barnmorskan ta ställning till om du borde träffa en läkare som kan undersöka dig och vid behov skriva ut mediciner som "startar" mensen igen.
Men det finns alltså ingen anledning till oro, även om det kan vara irriterande att mensen är försvunnen, för sannolikt är det inget som är "fel".
Kram,
Tessi