Utebliven mens.
29.03.2023
Jag har gått på P- piller i över ett halvår och de senaste månaderna har min mens inte kommit när jag tar sockerpillerna. Jag tar dom varje morgon vid samma tid och glömmer väldigt sällan. Men som sagt de senaste 3 månaderna (kanske) har inte mensen kommit alls och är rädd för att något ska ha hänt.
Är detta farligt? Borde jag sluta?
Anonym
Malin W N

Barnmorska och sexualrådgivare Malin svarar
03.04.2023
Hej, om du kommit ihåg dina piller som du ska så finns det ingen risk för graviditet. Ibland kan vissa p-piller helt enkelt göra att slemhinnan inne i livmodern, alltså det som sedan kommer ut som blod, blir så tunn så den blir obefintlig och blöder ej ut. Det är inte farligt! Och du ska inte sluta! Det som är viktigast är att du vet att du ej är gravid, och känner du att osäkerhet finns så köper du ett graviditetstest och gör ett. Du kan även besöka närmaste ungdomsmottagning för att få hjälp och svar på alla frågor. Besöken är gratis och finns överallt i Sverige.
Kram!
Malin
PS. Michelle från Decibel här. Det här är en finländsk tjänst, i fortsättningen kan du kontakta UMO.se om du har funderingar. :)