Utebliven mens vid p-piller
03.07.2014
hej! Jag e jätteorolig nu. Ja har nu ätit min första p-piller karta (yaz). Jag är laktos men sköterskan sa att ja kunde äta den. När jag ätit choklad eller sånt ja kan fåi magen av (pga laktos) har jag tagit Lactase.(så ja inte ska få magont) Kan det göra så att p-pillerna inte gör sin inverkan? Ja har haft samlag utan kondom när ja ätiti pillerna och undra om det kan hända dom inte hade nån inverkan? :( Jag har inte fått min mens å e på 3/4 vita sista pillerna på kartan idag.. väldigt orolig!! :( Kan det va så att mensen uteblir pga piller eller e jag gravid.??Tack på förhand! Orolig tjej

Ungdomsinformatören Liselott svarar
03.07.2014
Hej Orolig tjej!
Lugn, kanske kommer mensen alldeles snart! Det är supervanligt att den inte alls hinner komma på de 4 dagarna man tar sockerpiller under den där första kartan, ja den kan till och med hoppa över den månaden utan att det betyder något farligt alls. Det är bara en vanlig biverkning av p-pillren. Kroppen är förvirrad nu av alla de nya hormonerna och därför kan mensen påverkas så här. Den brukar nog komma under följande kartas slut och snart brukar den bli alldeles regelbunden och likadan varje gång. Det är inte farligt alltså om den kommer först när du redan har börjat äta på nästa karta eller om den uteblir eller är väldigt sparsam. Om den är konstig ännu efter 3 kartor, då kan du kolla med hon som skrev ut p-pillren åt dig. Men tills dess kan du högst troligen vara helt lugn.
Såvida du inte var gravid redan när du började på första kartan p-piller - vilket du inte borde vara om du började på mensens första dag, alltså hade mens - så är risken att du ska ha blivit gravid nu så otroooooligt liten att du hellre borde lämna in lottolapp än att gå och oroa dig för att du ska ha blivit gravid den här månaden. P-piller är inte bombsäkra, men så säkra som något preventivmedel bara kan bli. P-piller har i allmänhet ett pearl-index på 0,5-1,5, vilket betyder att av 100 kvinnor som under ett helt år äter p-piller och har en massa sex, så blir ändå ungefär en av dem gravid. De allra, allra flesta som går på p-piller har nog sex utan kondom och med utlösning i slidan. Så länge man bara tar p-pillren helt enligt bruksanvisningen i bipacksedeln, så kan man nog vara lugn.
Lactase borde inte ha någon inverkan alls på p-pillrens påverkan på din kropp. Kolla bipacksedeln för säkerhets skull, men högst sannolikt inte. Det är bara om man har väääldigt kraftig diarré inom 4 timmar efter att man tog dagens p-piller (eller om man spyr upp dem), som de kanske inte hinner smälta och tas upp av kroppen. Så det behöver du inte heller vara det minsta orolig för.
Om du mot förmodan ändå skulle oroa dig för graviditet ännu, så gå och ta ett graviditetstest. De kostar inte många euro på närmsta apotek eller större varuhus och de är alltid bättre att ta "i onödan" än att gå omkring och oroa sig!
Stoooooooooooor kraaaaaaaaaaaaaaaam,
hälsar ungdomsinformatören Liselott (på basen av barnmorskornas och sexualrådigvarnas tidigare svar på liknande frågor)