Var är min mens
06.11.2023
Jag är 13 år och har inte fått min mens. Mamma fick den då hon var 13, men jag har inte fått min. Vi pratade om den i skolan och en i min klass viskade åt mig ”altså varför pratar vi ens om dehär alla har ju redan fått den” men jag har ju inte det. Är det konstigt att jag vill få den? Liksom jag bara längtar tills jag blir som alla andra. Rosa

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
07.11.2023
Hej,
Jag förstår att du är otålig och önskar att din mens började, men det betyder inte att någonting är "fel" bara för att din mens inte har börjat ännu. Alla kroppar utvecklas i olika takt och det bestäms till stor del utifrån vad vi har för arvsanlag, vilket vi inte kan påverka själva. Om man är liten och smal till växten, eller om man tränar mycket så är det också helt normalt att mensen kommer igång lite senare.
Jag vet inte hur din puberetsutveckling annars har kommit igång, men det du kan fundera över är t.ex. om du har fått hår vid könet, om du märker att dina bröst har börjat utvecklas, om du har börjat få flytningar o.s.v. Du kan nog vara alldeles lugn och försöka ha tålamod. Din kropp jobbar hela tiden, ibland tar det bara lite tid. Försök komma ihåg att äta, sova och röra på dig tillräckligt mycket.
Om din mens inte har kommit igång ännu då du t.ex. har fyllt 15 så kan du diskutera saken med din skolhälsovårdare, så kan hen ta ställning till saken och vid behov boka en tid till skolläkaren. Men jag tror inte att det är någonting som är fel.
Kram,
Tessi