Varför blir mina bröst större?
31.03.2014
Hej! Varje månad, några dagar innan jag ska få min menstruation, svullnar mina bröst upp och blir märkbart större! Magen blir också aningen plufsigare, kan jag tycka. Kan det bero på att kroppen samlar på sig vätska innan mensen eller finns det andra förklaringar? amanda

Ungdomsinformatörerna Liselott och Lena svarar
07.04.2014
Hej amanda!
Jo, det du beskriver känner nog de flesta tjejer till. Att känna sig lite "uppsvälld" dagarna innan och kanske också de första dagarna under mensen är ett typiskt PMS-symptom. Svullnaden märks oftast speciellt på magen och brösten - men någon kan kanske också få svullna fingrar. Och det är precis som du säger, pga att det samlas vätska i kroppen.
Oftast minskar överlopps vätskan före den tredje menstruationsdagen, vilket gör att också svullnadskänslan avtar. Man kan alltså helt bra öka lite i vikt under mensen och känna sig uppsvälld - det är helt normalt och beror på hormonerna.
Det finns inte så mycket du kan göra åt saken, men om du vill försöka minska på svullnadskänslan kan du röra på dig och motionera, dricka vatten och äta mindre salt.
Hälsar ungdomsinformatörerna Lena och Liselott