Varför börjar mensen komma oregelbundet mitt i allt?
11.03.2014
Hej på er, nu är det så att jag är en 16 årig tjej som haft mens i ca 4 år och den har varit väldigt regelbunden under de senaste åren. Nu mitt i allt har den kommit tre gånger under samma månad, då jag bara borde ha haft den en gång. Vad kan vara orsakerna till detta och är det något min kropp försöker säga mig? Kan tillägga att jag inte har ett aktivt sexliv just nu, så det borde inte inverka. Lisaaa

Ungdomsinformatören Liselott svarar
13.03.2014
Hej Lisaaa!
Det är inte alls ovanligt att en annars så regelbunden mens plötsligt börjar bete sig konstigt, speciellt inte under tonåren. Se, du utvecklas ju ännu hela tiden (man är ju inte "klar" bara för att man fått mens och bröst, typ). Då utvecklas också hormonerna i din kropp, balansen mellan dem osv, och det i sin tur kan påverka menscykeln. Hormonerna, ja hela kroppen, påverkas också av stora förändringar i livet, stark stress och oro osv, så det är inte ovanligt att den börjar bråka om man tex skriver studentskrivningarna, har praktgräl med bästisen eller är rädd för att man ska ha blivit gravid. Oavsett så brukar nog mensen bli "normal" såsmåningom igen. Just att du hade tre blödningar på en månad kan bero på att du hade lite blödning vid ägglossningen också, det brukar kallas mellanblödning och är vanligt tex när man just börjat med p-piller - igen, de påverkar hormonerna som påverkar menscykeln.
Om din kropp nu inte beter sig konstigt nu under ett par månader framöver, så behöver du absolut inte vara orolig. Fortsätter mensen vara konstig, så kan du gå och kolla att allt är okej hos kommunens preventivrådgivning/familjeplanering/gynekolog.
Hälsar ungdomsinformatören Liselott