Menstruation lol
09.12.2019
Tjena.
Jag har haft mens i 16 dagar sträck nu. Jag pallar inte riktigt mycket längre till. Något liknande har hänt en gång förut men då varade det bara i 14 dagar å då gick jag inte heller på p-piller. Använder gestinyl. Började med dom när denna mens började, alltså 16 dar sedan. Jag är ju mer än halvvägs genom en karta och det är ju typ meningen att jag ska få mens när kartan är slut. Vafan händer. Blöder ju aldrig mer än max en full menskopp på 24 timmar men ändå. usch

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
10.12.2019
Hej,
Jag förstår att det känns jobbigt att blöda så länge, men olika människors kroppar reagerar olika då man börjar äta p-piller. Det är inget man kan veta om på förhand, men det är inte heller ovanligt att kroppen reagerar som din - att man blöder länge - eller t.o.m. hela den första kartan, tills man har haft sin första paus.
Så jag föreslår att du fortsätter äta dina piller kartan till slut, och håller tummarna för att blödningen upphör efter det. Om den inte skulle göra det så tycker jag att du skall kontakta preventivrådgivningen eller personen som skrev ut pillren till dig - men jag tror inte att det är någonting som är "fel", utan helt enkelt att det tar tid för din kropp att förstå vad som händer. I de flesta fall brukar man ändå rekommendera att man fortsätter äta samma piller i tre månader eftersom det är först efter den tiden som man med säkerhet kan säga vilka biverkningar som är övergående eller om pillren verkligen inte passar.
Jag inser att det inte är det du ville höra, men jag tror att de kommer att säga samma sak vid preventivrådgivningen.
Och bara som en parentes så vill jag påminna dig om att du inte får ha inne din menskopp 24 timmar i sträck. Du skall aldrig ha din menskopp inne i mer än 8-12 timmar, oberoende av hur lite du blöder eftersom bakterietillväxten annars blir för stor och då löper du risk att få infektioner eller problem i underlivet. God hygien innebär alltså att du tömmer och tvättar koppen minst var 12 timme, gärna oftare.
Kram
Tessi