Min Mens
19.11.2018
hej, jag är 12 snart 13 och undrar värför min mens inte kommer när min app (clue) säger att den ska komma nu är den en dag försenad,vi ska och simma med skolan på fredag ( sista dagen av mensen enligt appen) ska jag gå med och simma och hoppas på att jag int blöder i vattnet eller ska jag inte?!?!?!? snälla svara snabbt Vill inte säga vad jag heter

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
22.11.2018
Hej.
För det första. Din kropp är inte en maskin. Det finns ingen app i världen som kan berätta när din mens kommer att komma. Mens-apparna bygger på ett medeltal av hur en menscykel brukar se ut för vuxna kvinnor, men med tanke på din ålder så är din kropp långt ifrån färdigutvecklad ännu - så det är inget konstigt alls fast menscykeln inte är regelbunden.
Det skulle egentligen vara mer konstigt om din mens alltid dök upp exakt på den dag då din app säger det. Du kan fortfarande delta i simningen om du använder tampong eller menskopp.
Det är ingenting som är fel fast din mens är lite sen. Ta det lugnt och var snäll med din kropp.
Kram
Tessi