Min mens?!?
09.12.2019
Hej. Jag är en tjej på 16 år och jag har en fråga. För ca en vecka sedan hade jag bruna flytningar och trodde att mensen skulle komma, men nu en vecka senare har jag endast vanliga flytningar och fortfarande inte fått min mens och den är 4 dagar sen. Varför är det såhär? Är ganska orolig.

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
11.12.2019
Hej.
Det är inte alltid så lätt att veta med mensen, den kan variera lite från en månad till den nästa så det är möjligt att de bruna flytningarna var din mens denna månad, eller också kommer mensen senare. Om du inte har haft oskyddat sex så behöver du inte oroa dig eftersom det i sig är helt normalt att mensen kan hoppa lite. Men OM du har haft sex och inte är helt säker på att skyddet varit ordentligt så tycker jag att du skall testa dig för säkerhets skull.
Den blödning som kommer då man har mens är ju egentligen en slemhinna som kommer bort, så vissa månader kan slemhinnan av någon anledning ha vuxit så pass tunn att det inte kommer någon "ordentlig" blödning utan mer bara som en brun flytning. Oftast får man inte veta vad det beror på och det är inte oroväckande.
Det är nog bara att följa med och se vad som händer.
Kram
Tessi