Mini-piller
21.07.2020
Har tagit Desogestrel i 9 månader, och jag orkar inte mer. Före jag började så hade jag riklig mens och mensvärk som ingen värkmedicin hjälpte mot. Och nu då jag har tagi Desogestrel några månader, så min sexlust är helt borta, sex gör ont, jag har ont nästan en vecka efter sex, ingenting är roligt mera(känns som att hela världen e grå), jag e trött hela tiden, går upp i vikt. Men jag vågar inte sluta använda då jag är så rädd för mensvärken. Orkar inte leva så här mera, men klarar inte heller av mensvärken. Får jag operera bort livmodern och allt annat? Eller måste jag ta hänsyn till att min icke-existerande man eventuellt vill ha barn? Har ingen lust att lida för att någon annan ska bestämma över min kropp. Hjälp

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
21.07.2020
Hej,
Det låter verkligen som att du borde tala med en gynekolog som tillsammans med dig kan fundera över vilka alternativ som finns för dig. Det finns andra värkmediciner som fungerar bättre på just mensvärk (också bättre än panacod - trots att det i sig är en stark värkmedicin). Alltid handlar det inte om hur stark medicinen är utan att olika typer av värkmediciner fungerar olika på olika typer av smärta.
Med de biverkningarna som du upplever nu så tycker jag inte att du skall fortsätta med dina mini-piller, men jag tycker att du skall rådgöra med en gynekolog innan du slutar så att ni har en plan för hur ni går vidare. Kontakta preventivrådgivningen på din hemort och boka tid till en gynekolog så att ni får börja någonstans.
Många kramar
Tessi