missat p-piller
03.07.2018
Hej! Det är så att jag har gått på p-piller ett bra tag nu och har samlag väldigt ofta med min pojkvän. Den här månaden tog jag mina vanliga p piller som vanligt i tre veckor men sen började på en ny karta och tog dom vanliga p pillerna i 11 dagar! Nu missade jag en tablett igår, och jag undrar hur jag gör om jag tar ett p piller idag dagen efter, är jag skyddad eller dka jag vänta 7 dagar? Och jag hade samlag både igår och dagarna innan, borde jag ta ett dagen efter piller? Tacksam för svar!

Ungdomsinformatören Liselott svarar
03.07.2018
Hej!
Nu kollade jag med Tessi, som egentligen är på semester, men hon tycker att du bara ska ta det vanliga uppehållet nu, antingen ha en vanlig paus mellan kartorna eller äta sockerpillren så att du får mens, beroende på vilken sorts p-piller du använder. Om det skulle ha varit mitt i en karta, så skulle det inte ha varit säkert och då skulle det ha funnits orsak till akut-p-piller och kondom i 7 dagar. Men eftersom du ätit 1,5 kartor så är du lika skyddad nu som du skulle vara under uppehållet/sockerpillren, så då behöver du inte ta akut-p-piller. Ta mens-pausen nu och spara resten av den påbörjade kartan som reservpiller.
Hälsar Liselott