Ont ägglossning
20.08.2018
Ägglossning ont
Hej! Runt 20 dagar innan min Mens så brukar jag få ont i magen typ som mensvärk, e detta ägglossning? Jag har hört att ägglossningen sker ca 10 dagar innan Mens, men kan det variera från tjej till tjej?
Glader

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
22.08.2018
Hej.
När ägglossningen sker kan variera lite från tjej till tjej, och även från gång till gång. Det är därför man inte kan lita på preventionsappar t.ex på telefonen eftersom de baserar sig på att alla tjejers menscykel skall se ungefär likadan ut - vilket den inte gör.
Det kan alltså hända att dina magsmärtor är ägglossning, men det kan också vara ett sammanträffande. Det är ganska vanligt att man börjar känna sin ägglossning bättre då man blir lite äldre, kanske just för att man då börjar känna sin kropp bättre och se sambanden. Jag tycker att du gör helt rätt som följer med, det är alltid bra att lära känna sin kropp på olika sätt. Så gör t.ex. en liten anteckning i din kalender då du känner smärtan så kan du på sikt ta reda på om det 'r ägglossning eller ngt annat.
Kram
Tessi