Oregelbunden mens? gravid utan sex?!
10.06.2018
Hej jag börjar vara orolig, jag e 13 år och ffick min mens i frmman dagen innan min julfest, jag hade oregelbunden sen regelbunden 4 gånger och nu har jag inte haft mens på 73 dagar... anontm

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
12.06.2018
Hej,
Med tanke på din ålder så är det helt normalt att mensen är oregelbunden och att den kan lämna bort ganska långa perioder emellan utan att det betyder att någonting är fel. Det beror helt enkelt på att din kropp inte är riktigt färdigutvecklad ännu och att den därför ibland glömmer bort vad den borde göra. Ofta kan också stress eller depressioner inverka lite, så att de kan försena mensen eller göra den mer oregelbunden - så beroende på hur du mår just nu så är det kasnke någonting du behöver komma ihåg.
Oftast börjar man inte undersöka varför mensen är sen förrän den har varit borta i över 6 månader, och sedan kan man vid behov ordinera mediciner för att starta den. Men tills det har gått 6 månader sedan din senaste mens så finns det egentligen inte så mycket du kan göra. Försök att ha tålamod, äta, drick, sov, rör på dig i lämpliga mängder så gör du det bästa för din kropp.
Det finns ingen möjlighet att du skulle vara gravid med tanke på det du skriver. Så det är bara att slappna av och vänta på mensen, den kommer nog.
Kram
Tessi