P piller
29.12.2021
Jag började med mina p piller direkt och väntade inte tills min mens. Allt var bra i början men nu då ja ska ha min egentliga mens så blöder jag otroligt mycket och har gjort det i 10 dagar. Jag föstår inte vad som är fel och är lite orolig. Ska jag ta ett uppehåll med mina piller eller inte?
Malin W N

Barnmorska och sexualrådgivare Malin svarar
29.12.2021
Hej,
Det är vanligt att det blir så i början innan kroppen vänjer sig. Det brukar ta 3-6 månader innan man kan säga hur p-pillren är för just dig. Mycket som är lite krångligt och konstigt i början.
Det jag brukar rekommendera är att ta sockerpillren(sista raden med placebopiller) på första kartan för att man ska slippa massa mellanblödningar. Så det du kan göra nu är att du tar sockerpillren(placebopillren) på den karta du är nu. Hoppa alltså inte över dem! Sen kan du fortsätta med hormonpillren igen som vanligt och skjuta upp mensen om du önskar. Hoppas du förstod, svårt att vara riktigt tydlig i text! Lycka till!
Kram!
Malin