P-piller?
21.02.2018
Hej! :)
Alltså jag har funderat på att börja äta p-piller, eftersom att min mens är helt hemsk och börjar bli väldigt trött på den. Blöder så mycket att det ofta kommer igenom oavsett vilka bindor eller tamponger jag använder. Blöder i ca 7-8 dagar. Veckan före blir jag alltid otroligt ledsen och nedstämd. Har en ca 20 dagars menscykel, vilket betyder att efter jag har haft mens så har jag bara max 5 dagar där jag är helt och hållet mig själv, innan eländet börjar pånytt.
Men jag är så himla osäker på p-piller för har jag läst och hört massa skräckhistorier om biverkningar. Och mamma har sagt att hon inte klarade av att äta p-piller.
Så jag undrar, har jag större risk för biverkningar eftersom att mamma hade problem? Är det vanligt att man får biverkningar?
Och skulle p-piller ens kunna underlätta de problem jag har? Är det ens värt att testa?
Om inte, så undrar jag också om det finns något annat sätt påverka mensen. Och är det normalt att den beter sig så som min gör? Har haft mens i 2 och ett halvt år, och det var inte såhär från början, utan ändrades efter typ första året. vimsvims

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
22.02.2018
Hej.
Som du säkert har hört så är det helt normalt att mensen är lite oregelbunden i början, det kan både vara så att man blöder mer vissa gånger och mindre andra gånger, eller att man ibland har ont och ibland inte. Från period till period kan det också variera lite hur långa mellanrum man har mellan blödningarna. Allt detta beror till stor del på att kroppen inte ännu är färdigutvecklad, så allting kan ändra med tiden.
Men jag förstår att det är väldigt tungt att blöda så mycket och länge som du gör, och att du har såna problem med pms som du har. Det du beskriver är inte unikt eller ovanligt på något sätt, men det gör det ju inte roligare ändå. Dessa saker blir ofta lättare om man använder hormonella preventivmedel.
Man hör ganska ofta skräckhistorier om p-piller, och medan vissa är kraftigt överdrivna så finns det absolut tjejer som p-piller inte passar för. T.ex. kan man uppleva att man inte är lika sexuellt intresserad som förr, eller att man påverkas psykiskt av dem. Det finns också en ökad risk för blodproppar under de första månaderna, medan den risken sedan sjunker till "normal" nivå (d.v.s samma risk som för vem som helst). Men alla får inte biverkningar, vissa upplever inga förändringar alls - förutom minskad mensvärk och minskade blödningar, bättre hy och minskad stress inför oönskade graviditeter. Många av biverkningarna som rapporteras har inte heller någonting alls att göra med själva pillren utan mer med den ålder och livssituation man befinner sig i. (T.ex. talas det ofta om att p-piller leder till mer svampinfektioner, medan det sannolikt har mer att göra med att man då har sex utan kondom, så att man "får i sig" sperma - vilket påverkar slidans pH-värde, således beror det mindre på pillren och mer på själva sexet)
Med tanke på att din mamma är minst dubbelt så gammal som du är själv så kan vi utgå ifrån att de piller hon har ätit inte är likadana som de piller som används idag, och era kroppar är inte identiska. Det kan hända att du kommer att reagera som hon, men det kan lika väl hända att du inte gör det. Det vet man först då man testar. Och det finns betydligt fler sorter att välja på idag jämfört med vad det fanns tidigare, så  om en sort inte passar så kan man testa en annan, eller t.ex. testa ringar.
Jag tycker att det är värt ett försök, för att se om du kan få hjälp med dina blödningar. I de allra flesta fall minskar blödningarnas mängd, antalet dagar man blöder och din cykel skulle bli lite längre än den är nu. Men det är alltid du själv som bestämmer vad du vill göra, det finns ingen som kan tvinga dig vare sig att äta piller eller att låta bli. Man skall absolut lyssna på människors skräckhistorier, men alltid komma ihåg att alla kroppar och alla upplevelser är olika. Bara för att en tjej påverkas på ett visst sätt betyder inte att alla andra gör det.
Om du vill testa piller, eller bara diskutera de olika alternativen så kan du ta kontakt med preventivrådgivningen (kallas på vissa ställen för familjeplaneringen eller mödrarådgivningen) i din hemkommun.
Kram
Tessi