p piller
11.07.2018
Hej! Jag är 14 år och äter p piller. Jag har precis börjat äta ihop kartorna och tar därför inte dom vita tabletterna. Jag fick mens nu för 2 veckor sedan och jag tog inte någon paus med tabletterna. Jag har haft jättebrun mens, och har haft det i 2 veckor nu. Men mensen var påväg att försvinna, men då råkade jag glömma en tablett, och nu har den kommit tillbaka. Hur lång tid kan det ta innan mensen försvinner, och gör det något att jag inte gjorde ett uppehåll med tabletterna? Vill verkligen inte ha mycket mens nu på sommarlovet.

Ungdomsinformatör Ida svarar
13.07.2018
Hej!
Jag förstår att det känns jobbigt att ha mens ofta nu under sommaren. De jag började fundera på är hur många kartor du har ätit ihop, två eller flera? Du borde inte ta fler än 2 kartor ihop. Det är en helt normal biverkning när man börjar med p-piller att man småblöder/droppblöder. Inom 3 månader borde biverkningarna försvinna, men ofta så går de snabbare. Det tar ett tag för kroppen att anpassa sig. Om de inte går över så kan du testa på att byta p-piller sort.
Så de kan va en anledning till att du fick mens igen. Om det händer igen att du får mens när du inte borde (eftersom du äter ihop kartorna) så skall du ta pausen, uppehåll mellan kartorna.
Tyvärr kan det vara så här i början. Om du känner dig orolig kan du kontakta den som skrev ut p-pillren åt dig. Sköt om dig!
Kram, Ida