P piller frågor
09.08.2018
Hej Så här är det, att jag har då mens men varje gång innan jag ska få det (aså när jag vet att det närmar sig) så får jag seriöst ångest! Tycker att mens är skit jobbigt och äckligt och skulle göra typ allt för att slippa den. Har inte så värst mycket mens verk men tycker den ändå är jävligt jobbig! Har då egen häst och rider 6 gånger i veckan men när jag har mens så blir det att jag helst inte vill rida då jag tycker det känns lite osäkert att det ska blöda igenom eller utanför. Har läst lite om p piller och så men det står ju rättså mycket ”dåliga” grejer om det. Hade varigt snällt om ni ville skriva lite om p piller o hur det fungerar och vad det kan vara för negativa grejer med det. Och om jag nu skulle vilja ha p piller hur ska man gå till väga? Hur ska jag säga till mamma?? Hahah förlåt för mycket frågor men behöver verkligen info. Kram från en 13 årig tjej

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
10.08.2018
Hej.
Jag förstår att det känns som att mensen är irriterande då du lever ett så pas aktivt liv, och i din ålder är det ju vanligt att mensen är ganska oregelbunden vilket kan göra det ännu svårare att planera sin vardag då man inte vet när mensen skall dyka upp.
P-piller har både fördelar och nackdelar. Fördelarna kan vara t.ex. att blödningarna blir mer regelbundna, och att de i allmänhet minskar i mängd eller i vissa fall försvinner helt. P-piller kan också göra att man får bättre hy, och givetvis förhindra oönskad graviditet. Men det finns egentligen ingen som på förhand kan säga hur p-piller påverkar just DIN kropp, och om du hör till dem som mensen upphör helt för eller inte.
Nackdelarna som man oftast talar om i samband med p-piller är en något förhöjd risk för blodproppar då man just har påbörjat användningen. Humörsvängningar eller nedstämdhet, samt en något ökad risk för bröstcancer (vilket man dock inte är helt säker på att beror på själva pillren, det kan också bero på att kvinnor som äter p-piller undersöks oftare och därför hittas bröctcancer snabbare hos dem - vilket är en bra sak.)
Om du vill börja med p-piller, eller bara diskutera dem med någon så föreslår jag att du vänder dig till en ungdomsmottagning eller vårdcentralen på din hemort och talar om saken med en barnmorska. Så får ni hitta en pillersort som passar just dig.
Kram
Tessi