Riklig och oregelbunden mens....
09.01.2019
Hej, jag har haft mens i ungefär 2år. Jag vet ungefär vilken vecka jag ska få mensen men mer vet jag inte. Ibland är det 19 dagar mellan och ibland är det upp till 28. Det är väldigt jobbigt för mig och när jag väl får mensen är den väldigt riklig och varar upp till 7 dagar. De tre första dagarna är värst eftetsom jag blöder som mest då och är tvungen att ha dubbla nattskydd och byta varje till varannan timme för att inte blöda igenom. (Har även nattskydd på dagen) Det gör det väldigt jobbigt att sova och att gå i skolan. Vi har uppsökt läkare men har inte fått något att ta mot mensen. Jag orkar inte ha det så här längre!! Finns det något jag kan göra? Orolig tjej

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
15.01.2019
Hej.
Jag tycker att du skall kontakta en gynekolog eller läkare på nytt. Det du t.ex. kan överväga är att börja med p-piller. Man hör ganska mycket just nu om biverkningarna och nackdelarna med p-piller men i ditt fall tror jag att de skulle kunna göra stor skillnad. Dels skulle de göra mensen mer regelbunden och sannolikt minska blödningarna. Du kunde också äta flera kartor ihop och då skulle din blödning inte komma lika ofta.
Någonting konkret jag tycker att du kan göra är också att skaffa en menskopp, som du kan använda utöver binda. Då minskar risken för att du skall blöda igenom. Menskoppen rymmer mer blod än en tampong, är snällare mot dina slemhinnor och behöver inte tömmas lika ofta som en tampong måste bytas.
Men kontakta preventivrådgivningen och diskutera alternativen. Det finns hjälp att få.
Kram
Tessi