Sömnlöshet vid mens
26.06.2018
Hej!
Jag har alltid varit en sån som haft svårt med sömnen, så har av läkare rådgivits att ta melatonin för att hjälpa mig somna. Utan melatonin tar det kanske 3-4 h att somna, med kan det ta allt mellan 10 min och 4 h.
Ibland kan jag vakna flera ggr per natt och vissa gånger kan det ta 2 h att somna om. Det händer oftast då jag har mens, men också då jag inte har det. T.ex. i natt tog det 3? h att somna och jag sov i 2 h och nu har jag i 2 h försökt att somna om men det går inte. (Har mens just nu) Jag är helt utmattad och mina ögon är uppsvällda och svider och skulle så gärna bara vilja stänga dom och sova men det går ju inte.
Så min fråga är, varför funkar inte melatoninet inte ibland och vad kan jag göra för att sova mer konsekvent och varför sover jag så dåligt under mensen?

Ungdomsinformatören Liselott svarar
02.07.2018
Hej!
Här kommer svar av en till som lider av sömnproblem. Vi brukar vanligtvis inte skriva så mycket om oss som privatpersoner, men emellanåt kan man ju få hjälp av andras erfarenheter, så därför gör jag ett undantag nu.
Jag har alltid hört till dem som det tar länge för att somna (10-60 minuter) och det är nog genetiskt (exempelvis min man somnar på 30 sekunder medan båda sönerna kan ha svårt att somna, på samma sätt som jag). Emellanåt har jag precis samma problem med att somna som du, det kan ta flera timmar, likaså att vara vaken längre perioder under natten.
Men jag tror ändå att jag vet vad det först och främst beror på för min del: att jag är upp i varv. Stressad. För mig går sömnlösheten hand i hand med hur mycket jag haft att göra under dagen, hur mycket folk jag haft att göra med, vad som är på gång i mitt liv (som jag tex oroar mig för, tänker mycket på eller bara ser fram emot) och hur mycket stress jag haft. Ju mer, desto svårare att sova. Till stress hör också sådana enkla saker som tider att passa, ställen att köra till och ärenden att uträtta. Jag går helt enkelt upp i varv, som vi brukar kalla det här i Österbotten. Jag kanske inte ens märker det numera (när jag var yngre kunde jag tex lättare börja gråta eller fräsa av att jag var stressad, vilket gjorde att jag kände igen tecknen), så jag måste varje dag medvetet kolla vilka varv jag är uppe i. Och framförallt aktivt och planerat lägga in all möjlig avslappning för mig, sådant som funkar för just mig. Och påminna mig om att det är okej att inte ha lika fullt program som mina kompisar och helt enkelt acceptera hos mig själv att jag är en person som behöver mycket lugn och ro och tid för mig själv. Det är inte det lättaste, men jag får ju lida så mycket när jag försöker vara som "man borde".
Vi går alla olika lätt upp i varv, är alla olika stresståliga och har alla olika hög egen energinivå. Men dagens samhålle utgår från en ganska hög rytm och energinivå, tex att man "ska" vara extrovert och ha en massa hobbyer. Dessutom är man sällan riktigt ifred eller ensam numera, när man hela tiden är tillgänglig via telefon. Att chatta med kompisen via WhatsApp är ju nämligen också att vara tillsammans med någon, att vara social med allt vad det innebär. Men alla passar vi alltså inte för att jämt ha program, utan vi blir grundstressade av det. Och efter långvarig stress reagerar kroppen med exempelvis sömnproblem, även om det är vanligare att ha tex matsmältningsproblem eller huvudvärk och stela muskler.
Så det är mitt första råd åt dig: kolla om det hjälper med att komma ner i varv. Försök ett tag att avboka så mycket program du kan, minska på de sociala kontakterna och försök göra sådant som du vet att just du slappnar av genom (oavsett om det är TV-serier eller att sitta på en brygga och se på vågorna - men inte något där du måste interagera med andra eller prestera något). Du kan även pröva på olika avslappningstekniker, meditation, medveten anding och annat som kan sänka varven. För mig fungerar det lite si och så eftersom det är mera tillfälligt avslappnande, för mig gäller det nog mest att hålla dagens bestyr på en lägre nivå vecka ut och vecka in istället.
Jag hade också tidigare en direkt orsak till sömnlösheten. Tidigare hade jag vissa problem i mitt liv som gjorde att jag tänkte mycket, helt enkelt ältade och malde samma ledsna och negativa tankar helahalva nätterna. Ofta hade jag liksom en monolog nattetid till den människa som gjorde mig illa, sade allt det där jag inte kunde säga på dagarna, störde mig på de saker jag inte hade makt att påverka osv. Och ju tröttare jag blev, desto ledsnare blev jag ju såklart också. Alla blir förr eller senare nedstämda eller arga av att ha sovit för lite. Det var en av orsakerna till att jag brände ut mig och blev sjukskriven ett halvår från jobbet. Men sedan gick jag i terapi och lärde mig att få stopp på tankarna och ta hänsyn till mig själv, samt att problempersonen försvann. Så numera kan jag vara sömnlös för att jag är upp i varv, men inte för att jag ligger och tänker och tänker och tänker.
Så är det så att du inte kan sova för att vissa tankar snurrar på repeat i din hjärna, så rekommenderar jag att försöka lösa de saker som orsakar tankarna. Det kan vara frågan om en inställning man har till något, tex om sig själv som person (och då kanske man behöver terapi eller samtalsstöd av något slag), eller det kan vara ett konkret problem som faktiskt går att lösa (tex att man måste flytta, byta jobb, byta umgänge, sluta med en sport eller liknande). Men allt går nog att förändra, vi kanske bara inte alltid kan göra det helt på egen hand, utan behöver lite hjälp.
Sedan finns det såklart alla de miljoner saker som kan påverka sömnens kvalitet. De här kan du läsa om bland annat på våra sidor om sömn och om stress, tex att inte träna för sent, inte se på skärm en timme före läggdags, att byta rum ifall man inte somnar på en kvart, inte dricka kaffe eller alkohol, hålla regelbundna sömntider fastän det är helg osv. Jo, tråkigt, jag vet. Men ibland kanske man måste göra sådana här insatser och uppoffringar för att få ordning på livet. Det är absolut inte kul att exempelvis vara tvungen att fara tidigare hem från festen för att man behöver sova - men å andra sidan kan ju sömnlösheten göra att man är gnälligare än vanligt och därför blir stridande med kompisen på natten, eller blir mer tanklös och säger något som missförstår och så är man stridande med kompisen därför.
Det finns numera också sömnskolor för vuxna, alltså "kurser" i hur man ska lära sig sova bättre. Bland annat här kan du läsa om dem. Melatonin brukar mycket riktigt rekommenderas, alltså i princip kroppens eget sömnhormon på syntetisk väg, men det finns även hälsokostprodukter som har avslappnande och sövande effekt, vissa säljs till och med på apotek. Jag blev själv rekommenderad valerianarot på apoteket i fredags och mycket riktigt har jag sovit betydligt bättre två nätter av tre (men vet ju inte än om det faktiskt funkar i längden).
Hoppas du fick någon hjälp av det här. Mitt bästa tips är nog ändå att börja lyssna innåt: vad behöver just jag för att må bra, hur funkar just jag? Ibland går det inte att ta hänsyn till sig själv på grund av livet, men så mycket man kan så ska man <3
Stor kram, Liselott