Spiral, p-piller eller vad ska jag göra
10.08.2018
Hej!
Jag är en tjej på 12 år ich jag har fått min mens för typ ett år sedan vi jag kan typ bli förhindrad av saker jag vill göra när jag har min mens. Tycker ni att man typ kan använda p-piller eller ska man sätta in spiral eller vad ska jag göra?

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
10.08.2018
Hej.
Ibland kan det kännas krångligt att ha mens, speciellt om den är väldigt riklig, om man har väldigt ont eller om den är oregelbunden. Då kan man överväga att börja med p-piller eftersom pillren oftast gör mensen mer sparsam och regelbunden. Men det är nästan omöjligt att på förhand veta om man hör till dem som mensen upphör helt för (med p-piller eller spiral) eller om den bara blir mer sparsam och regelbunden. Mensen är trots allt någonting helt naturligt, och någonting som man sist och slutligen skall vara glad över även om det inte alltid känns speciellt mysigt.
Om du har problem med din mens, t.ex. att den är oregelbunden, riklig eller att du har väldigt ont så tycker jag att du skall gå och diskutera saken med din skolhälsovårdare. tillsammans kan ni diskutera de olika alternativ som finns och vad som kanske skulle passa dig bäst. Vid behov kan hon också hjälpa dig boka en tid till preventivrådgivningen eller gynekologen.
Kram
Tessi