Svullen i slidan
24.06.2021
Hej!
Jag är en tjej på 15 år som har ett problem. Jag har testat att använda tampong några gånger, men den glider ut varje gång. När jag känner med ett finger inuti slidan (under mensen) så känns den svullen och "igentäppt" och det är som en vägg som täpper till så att tampongen inte kan komma hela vägen in. Jag vet inte vad detta kan bero på och det händer bara under mensen. Är typ lite orolig och vill verkligen inte gå till en gynekolog eller nåt sånt. Orolig

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
28.06.2021
Hej,
Jag tror inte att du behöver vara orolig. För vissa är tampongen ett jättebra mensskydd - men för andra är det som att den helt enkelt inte skulle sitta bekvämt. Det kan ha att göra med hur man lägger in tampongen, eller med hur ditt underliv är format. Om du är jätteorolig så tycker jag att det är bättre att du besöker en gynekolog än att du går omkring och bekymrar dig, men jag tror inte att det är någonting som är "fel" med dig.
Det du kan testa är antingen tamponger av ett annat märke eller en annan storlek för att se om de sitter annorlunda. Och att testa att inte alls själv försöka styra tampongen utan låta den själv styra riktningen inne i slidan. Du kan också testa att försöka sitta/stå/ligga i en annan ställning då du får in den för att se om det är någon skillnad. För vissa fungerar menskopp bättre än tampong eftersom den hålls på plats bättre, så det är någonting du kan testa. Man kan då förkorta "piggen" på menskoppen om man tycker att den är så lång att den känns.
Men jag tror inte att du behöver oroa dig. Jag tror att tjejer kan vara lite olika byggda i underlivet och att det kan göra att tampong inte är lika lätt att använda för alla.
Kram,
Tessi