Tampong
21.04.2019
Hej, jag har försökt under en längre tid att stoppa upp en tampong men det funkar inte, har kollat videos och massa olika instruktioner. Jag har försökt kolla med spegel men det är som att jag inte skulle hitta rätt ställe dit den ska, vad kan felet vara? Har även blivit lite orolig då jag inte kan använda tampong hur jag sen ska kunna ha samlag. Orolig

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
23.04.2019
Hej.
Jag förstår panikkänslan, men försök att slappna av. Det är ganska vanligt att man blir nervös och stressad då det inte lyckas och då spänner man sig - vilket oftast gör det ännu svårare att hitta rätt.
Jag tycker att du skall börja med att helt i lugn och ro känna efter i ditt underliv med fingrarna. Lägg dig på rygg och slappna av. Ta gärna hjälp av lite olja, t.ex. olivolja, kokosolja eller oparfymerad massageolja så att dina fingrar glider lättare. Sedan undersöker du helt enkelt med fingrarna hur det känns och vad som är vad. Lägg en dyna under nacken/axlarna/ryggen så att du ligger bekvämt, och om du vill så kan du titta efter med en spegel samtidigt. Det finns ingen risk att du skulle ta fel på kroppsöppningarna eftersom urinrörsmynningen är för liten för att få in någonting i, och ändtarmsöppningen har rätt bra känsel så du märker nog om du är på villovägar. Då du har hittat slidöppningen så testar du om du kan få in ett finger, och hur det känns. Det är inte ovanligt att det känns obehagligt eller t.o.m gör ont - men det beror oftast på att man spänner sig.
Om du hittar slidöppningen så kan du upprepa denna övning t.ex. varje kväll eller varannan. Jag tror att du rätt snabbt kommer att slappna av och då kan du försiktigt försöka känna runt lite på insidan. Alla underliv är lite olika, och det som ibland förvånar tjejer är att slidan är lite vinklad, så att det inte bara är ett hål utan att den sluttar lite. Om man är bekant med det så är det också lättare att få in en tampong eftersom man vet lite hur den behöver föras in för att det skall gå smidigt till. Man kan också lägga lite vaselin på toppen av tampongen så glider den lättare.
OM det skulle vara så att du inte alls hittar någon öppning eller det bara gör ont och känns hemskt så tycker jag att du skall kontakta preventivrådgivningen. En hälsovårdare eller barnmorska kan då göra en försiktig undersökning för att titta efter att allt ser ut som det ska. Deras kontaktuppgifter hittar du på nätet om du söker på din egen hemkommun.
Men jag gissar att om du ger det några kvällar av undersökning i lugn och ro - så kommer du att förstå dig bättre på din slidöppning och efter det kommer det att vara lättare. Och om du lyckes få in ett finger eller en tampong så kommer du nog att lyckas ha sex den dag det blir aktuellt.
Ingen stress, det ordnar sig.
Kram
Tessi