Tar vinelle och har haft mens i 6 veckor
17.06.2018
Hej!
Jag har precis börjat med vinelle och ätit 1 karta och en halv. Sen jag började har jag blandade små och större mensflytningar och jag är orolig att det inte kommer att sluta. Jag började med vinelle 4 dagar innan jag fick min mens och läste sen på bipacksedeln att man skulle börjat på första dagen man fick mens. Kan det ha något att göra med att jag har haft mens i 6 veckor? Och kommer mensen att upphöra? :)

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
19.06.2018
Hej,
Ja, jag tror att din långa blödning kan hänga ihop med att du började med pillren mitt i en pågående cykel, d.v.s. fyra dagar innan din mens istället för på första blödningsdagen. Men eftersom Vinelle innehåller endast det ena kvinnliga könshormonet så är det inte heller ovanligt att man kan uppleva problem med blodblandade föytningar, speciellt i början av användningen.
Din blödning är med andra ord inte ett tecken på att pillren inte skulle fungera, och jag tror att blödningen kommer att upphöra, men kan inte säga när. Det kan hända att blödningen avtar efter att du har hållit nästa paus/tömningsblödning, men även om den inte skulle göra det så är det inte farligt. Trots att jag givetvis inser att det är jobbigt att gå omkring och småblöda hela tiden.
Försök att ha tålamod och ge din kropp tid att vänja sig vid sina nya piller. Det låter helt normalt.
Kram
Tessi