Undrar
06.10.2018
Hej! Jag har haft svullen mage och till och från ömma bröst och mått smått illa några dagar sen typ en vecka tillbaka. Och undrar om det kan vara pms och kommer den isåfall hålla i sig till mensen. Jag och min pojkvän hade sex 26.9 men vi hade kondom och den var hel. Min mens kommer mellan 15-16.10. Kan jag endå vara gravid?

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
09.10.2018
Hej.
Hej
Jag vet inte hur lång din menscykel brukar vara, och huruvida du brukar känna av när du har ägglossning eller inte. Men på basen av det du skriver så verkar det mer sannolikt att din svullna mage och ditt illamående skulle bero på förstoppningen än på att du är gravid. Om dina symtom började för runt en vecka sedan, och ni hade sex den 26.9 så är det osannolikt att du skulle ha hunnit få graviditetssymtom på en så kort tid. Dessutom använde ni kondom, och det borde inte ha skett vid din ägglossning.
Alltid är det inte så lätt att förstå sig på sin menscykel, och PMS kan variera lite från en gång till en annan utan att man förstår orsaken till det. Jag tycker att du skall ta det alldeles lugnt. OM din mens skulle vara sen så kan du testa dig, men jag tror inte att du behöver oroa dig.
Kram
Tessi