Orolig
20.01.2022
Hej. Jag har haft sjuk mage en lite längre period. (1 1/5 vecka) och känner mig trött hela tiden. Det kan inte vara mensvärk för ska ha mens om 2 veckor. Jag har ägglossning nu men kan inte heller vara det (tror jag) (jag brukar blöda lite under ägglossningen). Men är orolig och vet inte vad det är. Ibland kan jag också ha huvudvärk. Hjälp.

Ungdomsinformatör Kix svarar
25.01.2022
Hejsan!
Denna typ av symptom som du beskriver kan bero på så många olika saker så det vore bäst att du gick till din skolhälsovårdare och pratade med hen om det du upplever. Då kan hen ställa följdfrågor för att utreda mer specifikt vad det kan röra sig om, och ni kan tillsammans bestämma om det vore bra för dig att exempelvis gå och ta ett blodprov för att undersöka saken närmare.
Det som jag personligen vill säga om symptom som ont i magen, trötthet, och huvudvärk är att de alla tre är väldigt typiska symptom för om man är stressad eller överbelastad psykiskt. Det kallas i så fall för psykosomatiska symptom. Så det kan du först fundera på - hur du mår överlag, och OM du kommer fram till att du kanske känner dig lite överväldigad överlag i livet, så kan du prova att ta en liten "self care" period och satsa på dig själv, goda rutiner, och bra mat och sömn. :) Men som sagt, det är också bra om du går till skolhälsovårdaren för säkerhets skull. Ifall du av någon anledning inte har förtroende för din skolhälsovårdare så kan du också boka en tid på ditt lokala HVC.
Lycka till, jag hoppas att dina symptom försvinner snart!
Kram, Kix