P-piller
26.06.2019
Hej, jag undrar om man har paus i 4 dagar från p-piller måste man vänta 7 dagar igen, som man gjorde i börja, för att vara helt skyddad eller är man det direkt?
Och om man har haft paus i 4 dagar och fortsätter att blöda efter det ska man ändå ta p-piller från den femte dagen framåt? :)

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
26.06.2019
Hej.
Nej, det är bara då man börjar med den första kartan som man måste skydda sig på annat sätt den första veckan. Om du efter det tar dina piller och håller paus enligt anvisningarna (4 dagar) så är du skyddad hela tiden. Det enda undantaget är om du glömmer ett piller - då måste man eventuellt skydda sig på annat sätt.
Även om din blödning skulle fortsätta efter din paus så skall du börja på nästa karta, oftast brukar blödningen sluta på ett par dagar efter att man börjat med nästa karta.
Lycka till!
Kram
Tessi