återkommande svamp
28.03.2019
Hej! Jag har funderat både med Harriet och mycket själv varför jag har så mycket och återkommande svampinfektioner. Nu har jag själv kommit fram till en teori, men vet inte om den stämmer förstås. Jag har haft p-ring sedan ca ett år tillbaka. Mina problem har dock varit i flera år. Jag gör också allt jag kan för att undvika svamp, såsom inga trosskydd, inge tvåltvätt, så lite tajta byxor som möjligt och allt det där.
Jag tror att jag har problem med torra slemhinnor. Mina svampinfektioner är värre på vintrarna och då blir jag allmänt torr i hela kroppen. På vintrarna får jag också urinvägsinfektioner ofta. Då dessa uppstår så botar jag dem, men som jag har hört är det inte bra att använda lokalbehandlingar för ofta. Så alltså, när infektionerna uppstår så hinner jag bara bota dem och så uppstår dem igen. Om det är så att jag har torra slemhinnor så gör jag ju inget åt dem utan botar bara "de yttre" infektionerna.
En annan sak är att jag hade en pojkvän förra året vid samma tidpunkt som nu och vi hade ett aktivt sexliv och jag hade inga problem överhuvudtaget då. Vi kunde ha samlag flera dagar i veckan och ibland flera gånger per dag. Då var det ju mycket glidmedel som säkert hjälpte till med torrhet, om det nu är det. Sedan tog förhållandet slut vid sensommaren och jag hade inte sex på länge. På vintern igen började mina problem uppstå. Nu har jag en ny pojkvän, haha, och det går inte alls lika bra. Kanske det då är för att jag botar min svamp (men inte torra slemhinnorna) och så har vi sex när mina slemhinnor är sköra och känsliga och så blir det bara värre. Så får jag svamp igen och så håller det på så. Annars har jag också ganska mycket flytningar, men under tiden som jag hade förra pojkvännen och det mer aktiva sexlivet hade jag inte lika mycket flytningar heller.
Som jag har förstått det är det lättare för infektioner att uppstå då slemhinnorna är sköra. Så kanske det är svar på allt det hela? Det skulle vara så skönt att få ett svar och slippa det här eländet. Det är ju inte bara jobbigt för mig utan blir också jobbigt för mitt förhållande. Jag vill också påpeka att jag har ju pratat med Harriet på preventivrådgivningen om det här, men det är både svårt att få tag på henne och hon har inte velat kolla upp det mer än så.
Vad tror ni? Och om det är så ska jag köra med Vagisan eller hur ska jag göra? Hur mycket lokalbehandlingar får man egentligen ta innan det blir för mycket?
Trött tjej

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
01.04.2019
Hej,
Jag har full förståelse för hur frustrerande det är just nu, då du mer eller mindre konstant har besvär från underlivet. Det påverkar hela tillvaron.
Det finns några saker som jag funderar på då jag läser det du skriver. Jag håller med om att torra och sköra slemhinnor kan vara orsaken till dina problem, och jag tror i största allmänhet att torra slemhinnor är ett mycket större och vanligare problem än man vet om.
Först och främst tar vi problemet med svampinfektionerna. Det är ganska vanligt att det av olika orsaker blir en ond cirkel. Svampinfektionerna tycker i största allmänhet om socker, så det du kan göra på lång sikt är att minska på ditt sockerintag. Det betyder ju inte att du skall sluta äta socker helt och hållet men begränsa det lite. Bakteriefloran i magen är helt avgörande för vårt immunförsvar och bakterierna på alla andra ställen på kroppen så försök att äta snäll mat som gör att din mage mår bra. Probiotika är bra, så ät gärna mjölksyrabakterier varje dag. Har du blivit testad så att det är helt säkert att det faktiskt är svampinfektioner du lider av? En hälsovårdare eller barnmorska kan annars lägga in remiss till bakterieodling så att man får kolla upp det. På så sätt undviker man att behandla fel sak.
Du skriver att du på vintern lätt får urinvägsinfektioner, vilka behandlas med antibiotika. Antibiotika är ju ofta nödvändigt för att behandla vissa bakterieinfektioner, men tyvärr påverkar antibiotikan ALLA bakterier i hela kroppen, så att både tarmens och slidans bakteriekultur förstörs av antibiotikan. Som du säkert vet så är svampinfektionen en vanlig följd av antibiotika just därför. Så ta alltid mjölksyrabakterier i samband med antibiotika. För att försöka undvika eller förebygga urinvägsinfektioner (så gott det går) så kan du försöka dricka mycket vätska, och gärna öka ditt intag av c-vitamin.
Jag vet inte exakt vilken behandling du har fått eller använt mot svampinfektionerna, men även om dessa anses som relativt harmlösa så kan de också påverka slemhinnorna och göra dem sköra och irriterade. Därför lönar det sig alltid att kolla upp att det faktiskt är en svampinfektion och inte någonting annat innan man börjar behandla den - eftersom överdriven användning av svampmedicinerna också kan leda till irritation.  Då man har en ny sexpartner är det också ganska vanligt att man reagerar på sex, sperma är som bekant ganska "elakt" mot slidans pH-värde och bakterieflora. Så om det är möjligt så försök undvika att din kille kommer inuti dig, eller använd kondom (åtminstone tills situationen har lugnat sig lite). Med tiden brukar kroppen vänja sig vid partnerns kroppsvätskor, så förhoppningsvis kommer det inte att vara ett problem så länge till.
Det jobbiga just nu är alltså hur du skall lyckas bryta den onda cirkel av infektioner och irritation som finns. Du skriver att du redan gör det du kan med att undvika tajta kläder, trosskydd o.s.v, och det är en god början. Vagisan som du använder borde vara helt tryggt att använda även under längre perioder, men du kan också testa med att smörja dig med helt vanlig babyolja (t.ex. liberos babyolja som säljs i butiken, samma hylla som blöjor och tvättmedel). Smörj med oljan både morgon och kväll under några veckors tid och se om du upplever någon skillnad.  Babyoljan kan också användas som glidmedel. Genom att använda glidmedel då ni har sex så kanske inte dina slemhinnor blir så irriterade av det, och förhoppningsvis undviker du smärta både under och efter samlaget. Fördelen med t.ex. liberos babyolja är att den inte innehåller alkohol eller konserveringsämnen, vilket de flesta andra salvor för underlivet gör, så förhoppningen är att det skulle vara lite snällare mot ditt underliv.
Beklagar om detta svar känns långt och luddigt, om det var någonting som blev oklart får du gärna fråga. Men poängen är alltså:
1. kolla upp att det faktiskt är svampinfektion om du inte redan har gjort det. Det finns andra infektioner eller irritationer som kan ge liknande symtom och då är risken stor att underlivet lir bara mer irriterat av att använda svampmedicin.
2. Drick mycket, ät mycket C-vitamin, undvik att äta mycket socker.
3. undvik att din kille får utlösning inuti dig och tvätta dig alltid med vatten efter sex.
4. Smörj flera gånger om dagen med babyolja.
5. Om du får UVI, använd mjölksyrabakterier.
Jag hoppas verkligen att du skulle få hjälp och att situationen lugnar ner sig.
Många kramar
Tessi