Blod efter onani
25.04.2022
Hej!
Jag är en tjej på 23 år.
När jag gick och la mig så onanerade jag innan jag skulle sova. Jag körde bara med mina fingrar på klitoris och i slidan lite grann. Efter att jag gjort det så gick jag på toa och det var lite svårt att kissa som jag kan uppleva när jag har onanerat. När jag torkade mig så upptäcker jag att det är blod på papperet. Blodet var inte så tydligt som när man har gjort illa sig och blöder utan mer flytning aktigt. Vet ju inte om det är flytning eller om det är att jag gjort illa mig när jag onanerade och det blandades med mina vätska som kommer när jag är våt. Jag tar mini-piller och har inte haft mens eller blödningar sedan 3 år tillbaka ungefär. Jag har haft sex ett antal gånger men aldrig haft någon könssjukdom. Jag har tagit cellprov och de såg att jag hade en liten förändring som var HPV men inte så allvarligt men de har tagit ett till test nu 4 månader efter för att se om den har utvecklats eller läkt ut. Jag har dock inte fått svar på den än. Jag är såklart orolig för att jag ska ha cancer nu och att det är därför jag blödde. Har ni någon aning om vad det skulle kunna vara? C du vet nog vem

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
25.04.2022
Hej,
Jag tror inte att du behöver oroa dig. Du skriver att du äter minipiller och inte brukar ha mens, men speciellt då man är upphetsad så är det mycket blod i vävnaderna i underlivet så även alldeles små sår kan ge upphov till blödningar. Det är betydligt mer sannolikt att det var frågan om en liten temporär mellanblödning eller ett litet sår än att du just i samband med detta skulle ha börjat blöda p.g.a. cellförändringar.
Ta det alldeles lugnt och vänta på dina provsvar. Om det skulle upprepa sig eller om provsvaren skulle visa någonting så får ni ta ställning till den saken då, men just nu finns det ingen anledning till oro.
Kram,
Tessi