Emmi
18.06.2017
Är 20 år har små bröst .min mamma har normala och min farmor har stora.jag har väldigt ont i mina bröst äter p-piller är det växt verk eller är det ppillerna som gör att jag får ont. 97emmi

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
19.06.2017
Hej,
Med tanke på din ålder så antar jag att din egentliga pubertetsutveckling är förbi, så sannolikt kommer inte din bröststorlek att ändra radikalt mer efter detta. Men givetvis påverkar t.ex. förändringar i kroppsvikt även brösten - och för vissa så kan p-piller göra att brösten blir något större.
Det är svårt för mig att säga vad värken i dina bröst beror på. Det är helt normalt att man kan ha ömma bröst innan man får mens, men om du har ont hela tiden så kan det också hända att det är p-pillren som har påverkat vävnaden i brösten så att de känns ömma. Sannolikt kommer det att gå över men du får följa med situationen. OM dina bröst gör ont hela tiden, och det inte går över så tycker jag att du skall tala med en barnmorska eller läkare om saken. Men jag tror som sagt att det är helt normalt.
Kram,
Tessi