Herpes?
21.03.2019
Har under senaste veckan fått 3 stora vattenblåsor. En vid ljumsken och en längre in på rumpan. Underlivet har även varit ganska rött. Är fett herpes eller vad kan det bero på?

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
21.03.2019
Hej.
Ja, det är möjligt att det är herpes. Genitalherpes är en ganska vanlig könssjukdom och den största delen av dem som är bärare av smittan vet inte om det själv, därför smittar det också lätt om man inte använder kondom. (och inte heller kondomen ger ett 100% skydd eftersom den inte nödvändigtvis täcker de områden där man har blåsor.)
Det du kan göra nu är att gå till en ungdomsmottagning och visa dina blåsor för att få saken bekräftad, men tyvärr är det inte så mycket någon kan göra åt saken. Herpes beror på ett virus och det stannar kvar i kroppen. Vissa får blåsor bara en gång, medan de för andra blir återkommande. Det beror ganska långt på hurudant immunförsvar man har.
Undvik att ha sex med någon under tiden du har aktiva blåsor, men kom ihåg att du kan föra smittan vidare även då du inte har en aktiv infektion, så informera dina partners och använd alltid kondom. Har du en stadig partner (d.v.s. du ligger enbart med en och samma person) och ni har haft oskyddat sex så är den personen sannolikt redan bärare av smittan. Det innebär inte att hen har symtom av det.
Jag tycker att du skall tala med någon på ungdomsmottagningen så kan de ge information och svara på dina frågor.
Kram
Tessi