Jag får inte onanera eller ha sex för mamma
31.03.2022
Min mamma har sagt att jag som tjej inte får ha sex innan jag gifter mig. Hon har också sagt att jag inte får onanera. Har föräldrar rätt att bestämma om det här? Anonym

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
31.03.2022
Hej,
Nej. Rätt och slätt så är det faktiskt så att din mamma inte har någon rätt att fatta beslut kring hur du använder din kropp. Du är en vuxen människa. Du har själv rätt att bestämma över ditt eget sexliv, och då det kommer till en sådan sak som onani så tycker jag att det känns föråldrat och fel av en förälder att alls lägga sig i det.
Förr i tiden då man inte förstod sig på sexuell lust eller sexuella drifter så förknippades onani med flera olika "följdsjukdomar" och "risker", i all synnerhet för kvinnor  - men det innebär knappast att människor inte skulle ha onanerat  utan endast att de hade dåligt samvete och kände skuld över att de gjorde det. Vilket är helt onödigt. Det är inte skamligt att onanera, och ingen annan har någonting att göra med den saken. Du har ingen skyldighet att rapportera till din mamma om ditt sexliv, och hon har inte heller någon "rätt" att veta om den saken.
Att onanera är ett jättebra sätt för dig själv att ta reda på vad du själv tycker att är skönt, och att bli bekant med din egen kropp. Du väljer helt själv om det är någonting som DU vill göra eller inte, och hur ofta eller mycket. Och den dagen du träffar någon som du vill dela njutningen med så är det NI tillsammans som bestämmer reglerna för det, och under vilka förhållanden det sker. Historiskt sett har det absolut funnits en fördel för kvinnor med att hålla sex till äktenskapet (med tanke på att kvinnan inte hade egendom, yrke eller självbestämmanderätt) men idag måste vi inte tänka så. Vill man vänta tills man är gift så är det absolut okej, men vill man dela njutningen med en person som man älskar eller någon som man alldeles nyss har träffat så är det också okej så länge alla inblandade vill samma sak, vet vad som gäller och inte gör varandra illa.
Jag hoppas att du kan se dig själv som din egen person, med rätten till dina egna gränser <3
Kram,
Tessi