känns inte skönt
21.10.2014
Hej.
Nu är det så att jag har haft sex kanske ca 7 gånger och det känns inte alls skönt, tycker mest att det skaver där nere. Kommer det att bli skönt för mig sen efter ett tag ?
och en till sak
Min pojkvän tror inte på att jag var oskuld före vi hade sex bara för att jag inte blödde. Jag pratade med honom om det och han sa att alla tjejer han varit med som sa att de var oskuld blödde.
Det var väldigt stor sak för mig att förlora min oskuld och det känns hemskt då han inte tror på mig fast vi pratat om det.
Vi har pratat om det många gånger och han säger att det är bara störande då jag tar upp det hela tiden. ella

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
23.10.2014
Hej,
Ja, jag tror att det kommer att kännas skönare med tiden. Det är helt normalt att man spänner sig de första gångerna då man har sex och då kan det göra ont. Det kan också bero på att din pojkvän är nervös eller "stressad" och att han därför är lite klumpig. Gör det lika ont nu som första gången?
Jag tycker det är synd att din pojkvän inte tror på dig då du säger att det var din första gång. Precis som du har sagt åt honom så är det långt ifrån alla som blöder första gången, och det är nog på alla sätt gammalmodigt att tro att alla oskulder blöder. Det tyder helt enkelt på att han (och många andra) inte vet hur kvinnans underliv fungerar.
Kan det vara så att du spänner dig lite då ni har sex just därför att det känns som att ni inte riktigt litar på varann? Om du upplever att han inte tror på dig och inte förstår hur stor grej det var att mista osulden så kan det mycket väl vara därför du har svårt att slappna av.
Jag tycker att ni en gång för alla skall tala ut om dethär. Det är viktigt att man kan tala om sex tillsammans med den person man har sex med - varför skulle man annars dela en så personlig och betydelsefull sak med just den människan? Och om han inte förstår/tror på dig eller kan tala om saken så kanske han inte är rätt person att ha sex med heller?
Försök att ta det riktigt lugnt och fint nästa gång ni har sex. Ha tillräckligt långt förspel innan så att du är tillräckligt fuktig och använd något pålitligt preventivmedel så att du inte behöver ligga och bekymra dig över det medan ni har sex. Kom ihåg att alla saker som bekymrar en, allting man oroar sig för eller är ledsen över gör att man spänner sig och då är det inte lika skönt att ha sex. Så tala ut om saken innan - och försök sedan att ta det sakta då ni har sex. Det kommer att ordna sig, men ibland måste man tala ut om saken för att det skall göra det.
Många kramar!
Tessi