Könssjukdom?
12.01.2016
Hej! Om man har sex utan kondom med någon som har en könssjukdom, är det 100% säkert att man får könssjukdomen om han är säker på att han har en könssjukdom? Ifall man en enda gång haft sex utan kondom med honom, smittar sjukdomen?
Lite råddigt men alltså ifall han har en könssjukdom och vi har oskyddat sex en enda gång, smittar sjukdomen då?
Det här är helt och hållet en teoretisk fråga, jag har inte haft sex med någon som jag vet att har en könssjukdom men jag vill gärma veta om det är helt säkert att en könssjukdom smittar direkt eller om det bara finns en viss sannolikhet.
Jag vet mycket om sex och sådär men just det här verkar ha lämmat väldigt diffust och oförklarat för mig. Alltså om könssjukdomar direkt 100%igt smittar.
Tack på förhand för svar! ativeadi

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
18.01.2016
Hej.
Det är en väldigt bra fråga du ställer, och jag tror att anledningen till att du inte har fått något svar på den är att det är en väldigt svår fråga. Det är nog ingen som riktigt VILL svara på den.
Jag tror att det är så att könssjukdomar inte nödvändigtvis smittar till 100%, MEN det beror naturligtvis på vilken sjukdom det är, hur man har sex o.s.v. T.ex. vid sex mellan två tjejer smittar sjukdomar inte lika lätt som de smittar mellan en kille och en tjej eller två killar.
Jag tror alltså att det finns en mycket liten chans att man kan "komma undan" utan att bli smittad även om man har oskyddat sex med en smittad person, men oddsen är nog dåliga och sannolikheten är mycket större att man blir smittad än att man inte blir det. Så därför skall man ALLTID skydda sig med kondom om man inte är helt 100% säker på att den man ligger med inte har några sjukdomar.
Tur att det bara var en rent teoretisk fråga :)
Kram
Tessi