Mhm
28.04.2020
Hej! Nu på de senaste har de börjat bränna och svida så fruktansvärt mycket runt min slidöppning vid sex men ännu värre efteråt. Jag har sökt men hittar inget kring de förutom vestibulit eller vad de hette men de va inte riktigt samma symtomer som dem skrev förutom sveda runt slidöppningen. Har aldrig haft detta innan och vill såklart kunna ha sex utan att de svider och gör ont. Tänk er ett sår som hela tiden går upp, de skaver och sticks.... vill inte gå till en gynekolog då de är obehagligt, jag kan rida min häst och springa osv utan att något känns konstigt men de är just vid sex och efteråt. Notera att vi använder glidmedel för mestadels, jag blir alltid otroligt våt och jag tvättar inte med tvål så vad kan de va? Han är jätte försiktig men känns inte som de funkar... tips eller något? Tänkte prova smörja fiffin med olja för läste nånstans att de kunde vara bra? Är orolig att något är fel ... fick stå i duschen efter vårat samlag i 10 min med en iskall stråle på och tro mig, då är de illa.. Oroligtös

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
29.04.2020
Hej,
Det låter besvärligt och jag förstår att det är ett problem. Tyvärr är det inte helt lätt att veta vad smärtan/svedan beror på eftersom det verkar som om du faktiskt har tänkt på det mesta redan. Precis som du skriver så kan du testa med att använda olja som glidmedel istället och se om det är någon skillnad.
Några saker du kan fundera över: Under hur lång tid har detta pågått? Har det blivit värre med tiden? Finns det någon risk att det kunde röra sig om en könssjukdom? (kom ihåg att könssjukdomar kan ge symtom först en lång tid efter smittotillfället) Har du märkt någon skillnad i flytningarnas mängd eller konsistens?
Jag vet att du inte skulle vilja gå till en gynekolog för du tycker att det är obehagligt, men jag tycker ändå att du skall kontakta preventivrådgivningen och diskutera saken med dem. De kan ställa frågor och på basen av dina svar t.ex. ordinera laboratorieprov för att ta reda på om det kan röra sig om en infektion eller könssjukdom. Och vid behov kan ni boka en tid för undersökning - det kanske inte är superbehagligt men det är ju inte smärtan du beskriver heller, och det är trots allt därför gynekologer finns - för att man skall ha någon att vända sig till då man har problem med underlivet.
Det du i detta fall inte skall göra är att ignorera saken, för OM det skulle röra sig om t.ex. vestibulit så är risken stor att det gör problemen värre att ignorera dem. Testa med olja, normal hygien och ring preventivrådgivningen.
Kram
Tessi