Mina bröst är redan ganska stora
26.11.2018
Hej
Jag är 13 år gammal, och mitt bröst är redan ganska stort .. Jag känner att bröst bara är det som visar. de är D kopp. är det normalt för min ålder?
det känns irriterande ibland med uppmärksamhet också marie

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
27.11.2018
Hej.
Ja, med tanke på din ålder så har du rätt stora bröst, men det betyder inte att det är någonting som är "fel". Jag förstår att det kan kännas jobbigt med uppmärksamheten som de väcker, både från killar och tjejer. Det är trots allt få människor som vill bli bedömda bara på basen av utseendet.
Det är omöjligt för mig att säga om dina bröst kommer att fortsätta växa eller om de redan har vuxit klart. En liten uppfattning om saken kan du kanske få genom att titta på din mamma/mormor/syster, eftersom man ganska långt bär på samma anlag. Men man skall komma ihåg att man alltid är en individ och inte nödvändigtvis har samma kroppsform som sina kvinnliga släktingar.
Det bästa du kan göra i nuläget är att skaffa dig bra och bekväma underkläder som du känner att ger det stöd du vill ha, och som får dig att känna dig nöjd med dig själv. Det är inget fel på dig, du är inte onormal utan helt som du skall vara. Slösa inte energi på att vara kritisk mot dig själv utan tala vackert till dig själv. Du är helt unik och jättefin. Lita på det!
Kram
Tessi