ömma bröst
14.11.2017
Hej. Jag är 15 år och håller på och är 155 cm och har tydligen vxt kart. Men nu på sistone i alltså 2-3 dagar nu så har jag fått så sjukt ont i min vänstra bröst. Bröstvårtorna är styva 24/7 och det gör ont runt hela bröstet. Det har hårdnat till som en liten fyrkant på under sidan av mitt vänstra bröstvårta. Jag har ont när jag har bh på mig och när någon kommer i närheten. Jag är inte gravid och har inte haft sex. Jag tar inga mediciner och inte p-piller heller. Jag vet inte vad detta kan vara. Det gör så sjukt ont och det är så ovanligt. Jag har storlek 75E och mina bröst växer sjukt snabb. I januari hade jag storlek 75B. Mina bröst växer sjukt snabbt. Det gör sjukt on. Vad kan det bero på? zazaa

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
20.11.2017
Hej.
Jag tycker att du skall kontakta en läkare så att du blir undersökt. I stora bröst är det inte ovanligt att det uppkommer knölar (de uppkommer i små bröst också naturligtvis..) och de är ofta helt ofarliga. Det kan alltså röra sig om en alldeles godartad förändring i bröstvävnaden,en mastopati eller en cysta, men för att vara säker och få hjälp så skulle det vara bra om en läkare tog ställning till saken.
Boka en läkartid på hvc så blir du undersökt. Ofta tas också ultaljudsundersökning eller mammografi, och de är i sig inget att oroa sig för, även om mammografin kan kännas lite om man har mycket ömma bröst.
Det ordnar sig, ingen panik <3
Kram
Tessi