Ont med tampong
03.02.2019
Hej! Jag har haft mens i 2 år nu brukar använda åtminstone 1 gång vid varje mens. Men varför gör det fortfarande ont när jag ska ta ut den? Jag älskar att ha tampong eftersom den inte känns när den är inne men det slutar ändå med att jag inte kan använda det pga smärtan när jag ska ta ut den. Kommer det göra lika ont att ha sex då också eller har det inte med varann att göra? ?

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
05.02.2019
Hej,
Anledningen till att det gör ont då du tar ut tampongen är antagligen att den är för torr, d.v.s. du blöder inte tillräckligt mycket eller har inte haft inne tampongen tillräckligt länge för att den skall bli "full". Då tampongen ännu är torr på ytan så fastnar den lätt i slemhinnan på slidväggarna och då gör det ont då man drar ut den.
Det du kan göra om du i övrigt trivs med tampong är att istället köpa en menskopp. Menskoppen är snällare mot slemhinnorna, och i längden blir den billigare än att använda tamponger. Den har även fördelen att man kan ha den då man sover.
Men är det just tamponger du vill använda så tycker jag antingen att du skall testa att lägga lite vaselin på toppen av tampongen (då kanske den inte suger fast i väggen lika mycket) eller att testa lite olika märken eftersom olika märkens tamponger har lite olika ytmaterial, där vissa är mindre "torra" än andra. (t.ex. ob har ett speciellt ytmaterial som gör att de inte fastnar lika lätt.)
Men jag röstar på menskopp, eftersom den är snäll mot både kroppen, ekonomin och miljön.
Kram
Tessi