Orgasm
25.10.2022
Hej!
Jag tror jag har fått orgasm för första gången. Men jag är inte säker. Första gången så känndes det inte så speciellt och vätskan som kom ut såg ut som kiss. Andra gången känndes det inte heller så myket (men en stund innan). Det kom lite genomskinlig vätska.
Tredje gången så känndes det skönt och kom lite vätska.
Är alla gångerna orgasm. Och varför såg första gången ut som kiss? Hur ska det kännas när man kommer som tjej?

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
25.10.2022
Hej,
En orgasm är oftast det som beskrivs som själva höjdpunkten då man har sex. Det är en känsla som är ganska svår att beskriva eftersom alla antagligen upplever den lite olika. Främst känns den i slidan/underlivet men beroende på hur kraftig den är så kan den kännas i hela kroppen. Men (tyvärr) är det idag många som blandar ihop kvinnans orgasm med kvinnlig ejakulation - vilket inte alls är samma sak. Till kvinnans orgasm hör det med andra ord inte till att hon får någon utlösning. Ja - det händer att kvinnor ejakulerar (d.v.s. att det sprutar vätska ut hennes underliv i samband med sex) men ejakulationen är inte samma sak som orgasmen och de sker inte nödvändigtvis samtidigt. (Då menar jag inte att det skulle vara "onormalt" med kvinnlig ejakulation, men det är inte heller alls så vanligt som det idag framställs.)
Då en kille får orgasm sker det oftast samtidigt med hans utlösning, men för tjejer sker det alltså inte alls lika ofta och själva utlösningen känns egentligen inte utan det är orgasmen som känns.
Så på basen av din fråga är jag osäker på om det som egentligen hände är att du ejakulerade - men att du inte fick en orgasm. Orgasmen brukar man känna, så om man är osäker på om man fick en eller inte så skulle min gissning vara att du kanske var nära men att det inte var en orgasm, men däremot en ejakulation? I kvinnans underliv producers givetvis fukt hela tiden medan hon har sex eller om hon är upphetsad så helt torrt är det sällan men den mängd vätska som kommer då man ejakulerar är större än att man bara är fuktig. Det är möjligt för en tjej att få orgasm flera gånger och att ejakulera flera gånger under samma "session", men det kan hänga lite ihop med hur upphetsad man är, hur avslappnad man är på vilket sätt man onanerar.
Vätskan som kommer då en tjej ejakulerar är en blandning av flera olika vätskor som bildas av körtlar inuti kroppen, men den kan också innehålla små mängder kiss eftersom öppningen för körtlarna delvis hänger ihop med urinröret. Men de gånger man i porrfilmer ser en tjej ejakulera är det oftast kiss, eftersom långt ifrån alla tjejer kan ejakulera, ännu mindre "på beställning".
Jag hoppas att du helt skulle slappna av och att du skulle onanera på det sätt som känns skönt just för dig, för det är det enda det egentligen handlar om. Sen spelar det faktiskt inte någon roll om man sprutar eller inte bara det känns bra. Tro inte på att sådant som du kanske sett eller hört om via porr eftersom det sällan baserar sig på hur kroppar verkligen fungerar i verkligheten. Porr kan fungera bra som underhållning men det är en verkligt dålig källa till kunskap eftersom kvinnors kroppar inte nödvändigtvis alls fungerar så i verkligheten som de gör på film. Så låt din egen kropp visa dig hur det skall gå till <3
Kram,
Tessi