Rädd
01.11.2020
Hej, jag har på senaste tid ej kunnat ha sex pga sveda och en brännande klåda runt min skidlöpning, de är precis som att jag har spruckit där vid sex. Trots att jag är hur våt som helst och tar flera kg glidmedel så bränner de och gör sjukt ont. Har samma partner och vi har enbart vart med varandra i över 2 år så tror inte på könssjukdom. Hjälp :(

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
02.11.2020
Hej,
Precis som du skriver så låter det troligt att smärtan beror på små sprickor vid din slidöppning. Det är bra att ni använder glidmedel, men just nu verkar det inte räcka till eftersom du ändå har ont. Det vi då måste fundera på är om det är någonting annat som är på tok i underlivet, t.ex. pH-balansen.
Det framkommer inte i det du skriver om du har problem också då du inte har sex, t.ex. med att det kliar eller är irriterat. Ibland kan det röra sig om en svampinfektion eller helt enkelt att slemhinnorna är stressade. Du skall därför komma ihåg att inte tvätta dig med tvål i underlivet (inte heller tvål som utger sig för att vara anpassad för underlivet). Använd bara trosor av bomull - d.v.s. inte syntetmaterial. Undvik att använda trosskydd eller tampong. Använd hellre menskopp då du har mens eftersom det är mindre stressande för slemhinnorna.
Ibland upplever tjejer att de behöver använda trosskydd eftersom de har så kraftiga flytningar men tyvärr har det ofta lite motsatt verkan. Produktionen av fukt i underlivet fungerar lite som salivutsöndringen i munnen - så om man hela tiden har någonting där som skall torka upp så gör det att kroppen försöker kompensera det med att producera mer fukt. Så ett sätt att försöka bryta det mönstret är att inte använda så tätt sittande kläder på underlivet och helst vara utan trosor då du bara är hemma och då du sover.
Du kan också kontakta ungdomsmottagningen så kan de kolla upp om du har någon infektion eller en könssjukdom som behöver behandlas. Du skriver att ni enbart har haft sex med varandra de senaste 2 åren - men om ni innan det har haft oskyddat sex med någon annan så tycker jag ändå att ni bör kolla upp saken eftersom vissa könssjukdomar kan ge symtom först ganska långt senare (och vissa inte får symtom alls trots att de bär på en smitta).
Bra är det också om du på apoteket kan köpa någon fuktgivande salva för underlivet som du kan använda efter sex. De brukar innehålla mjölksyrabakterier som hjälper till att återställa den naturliga bakteriefloran.
Om det inte skulle ge några som helst resultat på en månad trots att du följer dessa råd så skall du tala med en barnmorska på ungdomsmottagningen så får hen ta ställning till saken.
Kram
Tessi