Sex
26.04.2022
Hej!
Efter varje gång jag och min kille haft sex går jag till wc och kissar äcen tvättsr mig. Äcen fast jag kör detta får jag jätte ont någon dag efter, urinvägsinfektion. Har redan behandlats med antibiotika men nu vill inte de ge mig mera ich i mitt urinprov så visade blandflora eller nu va de sa.
Hjälp ska jag ha ont efter varje gång jag har sex Tjej

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
28.04.2022
Hej,
Jag förstår att det känns riktigt jobbigt om du upplever symtom på urinvägsinfektion efter varje gång ni har haft sex. Det finns en poäng med att man inte skall äta antibiotika "i onödan" eftersom det alltid är en påfrestning för kroppen att göra det, och i långa loppet kan det medföra problem, MEN eftersom du upplever problem så kan du ju inte heller gå omkring och ha ont. Det borde vara helt självklart för dem på hvc så någonstans har kommunikationen gått fel.
Det bästa skulle vara att du nu kontaktade dem igen (fast jag vet att det känns tungt) och helt enkelt frågade dem vad du skall göra åt dina återkommande besvär. En läkare eller gynekolog borde ta ställning till ditt fall och vad som kan göras.
Och det du själv kan göra är t.ex. att dricka mycket och kissa ofta, ta receptfria kosttillskott med tranbär (som du kan köpa på apoteket) använda kondom, och alltid tvätta dig och kissa före och efter sex.
Det kommer inte alltid att kännas som det gör just nu, men på något sätt måste man börja ordna upp saken. Så ring till hvc och boka en läkartid så att någon kan börja fundera.
Många kramar,
Tessi