Stinkande underliv
01.02.2021
Hej mitt underliv luktar renutsagt förjävligt!! Ibland kan jag känna stanken från trosorna när jag sitter på lektion bara och det är pinsamt. Jag vågar inte heller ligga med nån pga av denna anledning och jag vet att andras underliv inte stinker såhär ( det ska ju inte lukta parfym heller men det är en hemsk doft ) Jag duschar varje dag och byter trosor så vad kan det bero på? Har provat allt

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
02.02.2021
Hej,
På basen av det du skriver låter det som en infektion. Det finns olika infektioner, och de kan orsakas av lite olika saker. Det bästa skulle kanske vara om du tog upp saken med en hälsovårdare eller sjukskötare på t.ex. preventivrådgivningen så att hen kunde lägga en remiss till bakterieodling.
Bakterieodlingen tas med en bomullspinne som snurras runt i slidan och sedan sätts i ett provrör. Detta kan du antingen göra själv eller också kan hälsovårdaren göra det. Sedan skickas provet för analys och då får man veta vilka bakterier som orsakar lukten.
Men om det just nu känns otänkbart att ta upp saken med en hälsovårdare så kan du också besöka apoteket och köpa något av de receptfria läkemedel som finns där. T.ex. Vagi-C, Vagi-Care eller Vaginal Balans. Följ anvisningarna i bipacksedeln. De flesta av dessa läkemedel går ut på att du på kvällen innan du går och lägger dig för in en tablett i slidan som under natten smälter och normaliserar slidans pH-värde och bakterieflora.
Det andra du kan göra är att :
• alltid använda underkläder av bomull - inte syntetmaterial. Inte använda strings.
• Endast tvätta dig med vatten - aldrig med tvål eftersom det ofta förvärrar problemet
• Sova utan trosor och undvika tätt sittande kläder. Helst gå i lösa byxor och utan trosor då du är hemma.
• Dricka tillräckligt och ta c-vitamin.
Börja med att gå till apoteket och följa de andra råden, och om problemen inte blir bättre eller försvinner på två veckor så kontaktar du preventivrådgivningen. Vissa av infektionerna kan behöva receptbelagda mediciner, så då behöver du en läkare som kan skriva ut receptet. Men oroa dig inte, du är varken den första eller den sista som kontaktar preventivrådgivningen för detta problem, så det är ingenting du behöver skämmas över. Men det är någonting som du behöver åtgärda för att du sedan skall kunna leva normalt.
Kram,
Tessi