Svamp i underlivet
19.02.2019
Jag har svamp i underlivet och jag har gått till ungdomsmottagningen två gånger, första gången gav de mig en olja men den värkade inte funka. De sa också att jag inte skulle använda jeans och tajta byxor men det funkade ändå inte. Sedan gick jag dit en annan gång och denna gång fick jag tabletter som jag skulle ta varje dag men det funka inte heller, och jag fick också ta ett test där de då visades sig att jag har bakterier från rumpan. så nu har det gått ett år efter och jag skulle egentligen gå till läkarna igen men våga inte eftersom de då denna gång skulle kolla och undersöka mitt undliv vilket då kändes obehagligt. Så jag frågar då om det är farligt att ha svamp om det liksom orsakar problem och hur man så botar det på egen hand. Anonym

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
21.02.2019
Hej,
Jag tycker att det skulle vara bra om du gick till ungdomsmottagningen på nytt. Eftersom det är lite oklart om det faktiskt är svamp du har så skulle det vara dumt att behandla sig mot det om problemet är något helt annat.
De vanligaste symtomen på svamp är klåda och vita, gryniga flytningar. Men klåda i underlivet kan man också få av andra orsaker - t.ex. om man har fel bakterier där - och då hjälper inte svampmedicinen.
Börja med att tvätta dig med vatten en gång om dagen. Aldrig tvål i underlivet eftersom det torkar ut huden och gör den irriterad (så symtomen kan bli värre.) försök att sova helt utan trosor och inte använda för tajta kläder. Dessa råd är sådana som du borde följa hela tiden - inte bara då du har problem i underlivet.
Själva undersökningen är ingenting du behöver oroa dig för även om det kan kännas nervöst. Läkaren/barnmorskan gör dessa undersökningar alla dagar och har sett det mesta, så det kommer inte att bli pinsamt. Läkaren/barnmorskan är också väldigt försiktig så du behöver inte oroa dig över att det kommer att göra ont.
Kontakta ungdomsmottagningen så att de får kolla upp vad problemet egentligen är.
Kram
Tessi