Bröst
08.11.2013
Hej! Jag är en tjej på tretton år. För cirka ett år sedan fick jag typ knölar i mina icke existerande bröst. Vad är det för någonting? Ska tillägga att jag är platt som en planka, bokstavligt. Går det att påskynda bröstens utveckling på något sätt? Tacksam för svar Orolig tjej

Ungdomsinformatörerna Liselott och Lena svarar
15.11.2013
Hej Orolig tjej!
Nu har vi precis denna månad haft Tjejernas bröst som månadens tema och har svaret på dina frågor i våra texter, så jag kommer att sammanfatta här vad vi skrivit. Du kan gärna gå in och läsa mera om allt som berör tjejernas bröst i månadens tema sedan för att få mera information.
Du behöver inte vara orolig, att ha knölar i brösten när man utvecklas och växer är helt normalt! Ett av de första tecknen på att en flicka kommer in i puberteten och påbörjar utvecklingen mot kvinna är att brösten börjar växa. Ofta märks det här genom att man kan känna hårda små knölar under bröstvårtorna. De här knölarna är körtlarna inuti brösten som börjar utvecklas, de som sedan ska kunna producera mjölk. Knölarna brukar oftast försvinna när man kommer ur puberteten, men brösten förändras faktiskt under hela livet, så de kan bra ändra i form och struktur också senare.
Så även om du tycker att du ännu är "platt som en planka", har utvecklingen nog kommit igång och brösten börjar nog växa så småningom. När brösten sedan börjar växa, kan det kännas som att huden skulle spänna, brösten kan kännas ömma eller till och med klia.
Det är könshormonerna som styr bröstens utveckling och därför finns det tyvärr inget man kan göra för att påskynda bröstens tillväxt eller att få dem att växa sig större än vad generna programmerat dem till att göra. Det hjälper tex inte att använda "mirakelkrämer" eller andra preparat för att få brösten att växa större - de funkar inte. Något du däremot kan göra är att undvika tex rökning och bantning - som kan påverka bröstens naturliga tillväxt negativt.
Allt är alltså normalt, nu gäller det bara att ha tålamod! :)
Hälsar ungdomsinformatörerna Lena och Liselott