Gynekolog
05.02.2023
Hej ska alla tjejer någon gång i livet till en gynekolog eller ska man bara dit om man behöver hjälp? Om man måste dit nångång när i livet? Vill dit för har lite problem men vill inte gå dit frivilligt haha. Lol

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
08.02.2023
Hej,
Det finns nog ingen direkt lag som säger att man måste besöka en gynekolog, men det man skall komma ihåg är att det ju är en tjänst som finns till för din skull, på samma sätt som andra läkare. Ofta är det i samband med att man vill börja eller har börjat med något hormonellt preventivmedel som man går första gången, men även om man aldrig börjar med det så är det bra om man besöker gynekologen för att kolla att allt ser ut som det ska. Idag är det vanligare att tjejer har fått HPV-vaccin och då finns inte samma behov för papa-prov, men i all synnerhet om man har problem så är det definitivt ett bättre val att kolla upp det än att bara lida igenom det.
Beroende på vad det är för problem du har så är det inte heller nödvändigtvis så att du behöver träffa en gynekolog utan det kan hända att det "räcker" med att du talar med en barnmorska. På preventivrådgivningen är de också vana vid att det är en jobbig situation för unga tjejer så de kommer att göra sitt bästa för att du skall känna dig bekväm, och för dem som jobbar där finns det ingenting som känns pinsamt för du kan vara helt säker på att det har hört det mesta förut.
Så om jag var du så skulle jag ringa till preventivrådgivningen på din hemort och tala med barnmorskan. Eftersom jag inte vet vilken typ av problem du har så kan jag ju inte säga vilken typ av hjälp du behöver, men ibland kan problemen lösas per telefon genom att du får råd.
Kram,
Tessi