hemorojder -.-
03.11.2013
hejsan. jag undrar om man kan ha hemorojder som ung?? har jobbat med äldre människor så jag vet att de ofta får det, och de kan ha mycket.
har själv kännt av en liten "boll".. den är inte där alltid bara ibland. är det hemorojder, och vad ska jag göra åt det? kan man få något receptfritt? luvan

Ungdomsinformatören Liselott svarar
07.11.2013
Hej!
Naturligtvis kan även unga få hemmorojder, även om det är vanligare att äldre har det. Det är kanske inte ett så hett diskussionsämne bara, så att man skulle ha fattat att man säkert har några kompisar som lidit av hemmorojder - men frågar man tex apotekspersonalen så kan de garantera att även tonåringar köper receptfria salvor för nämna besvär och skolhhälsovårdare får nästan dagligen förklara vad det är. Och vad tur att vi på Decibel vet hur det ligger till - och att man fråga oss om sådana här saker ;)
Så här skriver Vårdguiden.se om det:
"Hemorrojder innebär att analkuddarna, som är små kuddar av bindväv och blodkärl i analkanalen, blir förstorade. Hemorrojder är ett vanligt besvär. Minst hälften av alla personer, män som kvinnor, får hemorrojder någon gång i livet. Det är dock något vanligare hos gravida. Det är ofarligt men kan göra mycket ont eller klia. Det är inte helt klarlagt vad som gör att man får hemorrojder."
Vissa saker kan göra att man får hemmorojder, även om det här sakerna inte ger precis alla människor hemmorojder. Att sitta på kallt eller ha kallt om baken kan ge de här besvären, tex om man sitter på en sten eller kall plaststol eller sitter på huk så att baken kyls. Att ha hård mage, förstoppning, kan också "tynga ut" små delar av ändtarmen på fel sida av ringmuskeln. Att ha mycket analsex kan tyvärr också ge en hemmorojder, då både ringmuskeln försvagas och tarmen får utstå friktion som den ju inte är designad att tåla (inte som slidan). Har man en gång börjat få hemmorojder så får man ofta se upp med de här sakerna under resten av livet. Det verkar som att vissa bara har tendens att lätt få hemmorojder, på samma sätt som att vissa har tendens att lätt få urinvägsinfektion eller svampinfektion. Men att tonåringar sitter så otroligt mycket nuförtiden och att många, främst tjejer, springer omkring i skinny jenas, strings och korta jackor/tröjor har nog ökat antalet drabbade ordentligt! Jo, strings är inte heller bra, de skaver mot analöppningen fastän man inte tänker på det.
På apoteket finns riktigt bra receptfria salvor mot hemmorojder och andra ändtarmsbesvär. Seriproct, tror jag en salva heter, och de har också en liten plastpip med hål i som man kan skruva fast på tuben. Pipen sticker man in i ändtarmen ett par cm och genom hålen smörjer då salvan även innanför ringmuskeln. Läs i bipacksedeln (bruksanvisningen) hur många dagar man ska behandla som en kur. I duschen kan du mycket försiktigt med ett finger försöka putta tillbaka den utstående analkudden innanför ringmuskeln. Och så använder du hipsterstrosor eller annat icke-gnagande, långkalsonger eller varma strumpbyxor under jeansen, sitter på varmt där du kan (tex sätesvärmare eller sittunderlag på kalla bilsäten) och undviker analsex (eller åtminstone använder ordentligt med glidmedel och kondom).
Hälsar ungdomsinformatören Liselott, på basen av bla barnmorskans tidigare svar på frågor om analbesvär.