Hjälp!
06.03.2014
Hej, vill börja använda bh, men det är så pinsamt att fråga mamma och dessutom shoppar aldrig bara vi två tillsammans, mamma jobbar mycket och dessutom kvällar, nästa gång hela familjen åker till stan är antagligen om ett halvår eller mer, så länge kan man väl inte vänta?! Är en av de sista som inte har bh i högstadiet.. Och mitt självförtroende skulle bli bättre om jag skulle använda bh, jag skulle känna mig normalare, känna mig som en riktig tonåring.. Nu känner jag mig som ett litet barn.. Finns också en kille jag gillar, men man har liksom lite konkurrent när man är "onormal" bland alla normala tjejer.
Men jag vill inte börja använda bh för att "alla andra har" utan för att jag vill tycka mer om mig själv, förstås!
Finns det inget bra med att beställa bh via nätet? Jag vill inte shoppa bh med kompisar heller.. Och det kan nog dröja tills nästa gång "vi" shoppar.
Jag har storlek 65a men det finns inte i butiker. Har kikat lite på bhar ibland i butiker och så men minsta de har är 70a, men det tror jag ska kunna passa för jag har 67 cm under.
Så, tror ni man kan köpa bh från nätet?
Kommer alla tycka det är märkligt att man ena dagen kommer med platta bröst då man använder topp och sen nästa dag kommer man med push-up bh?
Jag hoppas ni kan svara, förlåt att det blev så långt!

Ungdomsinformatören Liselott svarar
07.03.2014
Hej vännen!
Visst förstår jag ditt problem! Att börja med BH är sällan något som man bara börjar göra så där lättvindigt och utan att tänka på det, som typ att använda tandtråd. Ofta är det här med bröst och BH dels lite okänt och konstigt ännu när man är i början av pubereten/tonåren - och då är det klart att det känns lite pinsamt och skumt. För alla andra jämnåriga tycker ju också ännu att det är pinsamt och skumt, det är lika nytt och konstigt för dem. Medan typ 19-åriga tjejer köper BH lika lätt och självklart som de köper tandtråd. Och så får BH en att tänka på sexualitet och det motsatta könet - för just BH:ar är inprogrammerat i våra skallar som något intimt, hemligt och som oftast har något med sex att göra. Varför skulle folk annars hastigt skydda brösten med armarna om någon råkar komma in när de håller på att byta om - fastän de ändå har BH på sig?
Men som jag sa, så tycker 19-åringar inte att det är det minsta märkvärdigt att köpa BH. Så du kommer också att utvecklas åt det hållet - snart kommer du att skratta åt dig själv om hur stor grej du gjorde av första BH-köpet och hur jobbigt du tyckte att det var.  För faktum är att typ alla i högstadiet har BH (fastän det är långt ifrån alla som verkligen behöver BH ännu, men det "hör till åldern", precis som du skriver). Så det betyder att alla de där andra flickorna du ser i skolkorridoren har gått igenom precis exakt samma sak som du gör nu. Samma gäller mensen. Vi ska alla den vägen vandra, så att ta så här stor stress över det är lite onödigt ;) Förståerligt, men lite bortkastat med pinsamhetskänslor.
Så därför: bara säg åt mamma "Nu vill jag att vi ska fara till stan, bara du och jag, och köpa BH!" Säger hon att jamen du behöver ju inte ännu, så förklarar du bara det som jag skrev här utanför. Att inte ha BH nu känns kanske lite på samma sätt som att fortfarande köra med stödhjul på cykeln eller leka med Barbie - alltså saker man vuxit ifrån. Ny period i livet betyder nya tillbehör och din mamma förstår nog KÄNSLAN bakom varför du vill ha en BH nu. Man kan nog hitta i vissa klädbutiker i närmsta stad. Jag har för mig att de nog har på någon av Lindex, KapAhl, Cubus eller H&M. Jag skulle tippa på Cubus, för de har också ovanligt stora modeller, som G-kupa. Då kan du genast följa vår check-lista här på Decibel under rubriken BH för att se att den verkligen sitter som den ska - det blir ju garanterat inte bra av att komma med en BH till skolan som sitter konstigt! Det är också därför det är bra att ha ett pålitligt smakråd som mamma med, för andra ser faktiskt bättre hur man egentligen ser ut än vad man själv gör.
Eller så sätter ni er framför datorn tillsammans och surfar efter BH:ar i storlek 65A. Du har helt rätt i att man hittar mycket fler modeller och udda numror på nätet - även om det alltid är bäst att pröva plaggen i verkligenheten och det gäller speciellt BH:ar! Orsaken till att mamma kanske borde vara med är betalningssättet, de flesta webbshoppar kräver ett kreditkort eller liknande.
När det gäller att första gången komma till skolan med nya BH:n på, så är det inte så farligt som man tror. Först och främst för att folk inte alls så lätt lägger märke till sådana saker som man själv inbillar sig. man själv märker av någon förändring 100 gånger mera än kompisarna - för att man är så självmedveten om förändringen. För det andra just precis det jag sade tidigare: ALLA har ju BH! Har DU märkt när kompisar plötsligt förvandlats från plattbröstade BH-lösa småflickor till BH-bärande tjejer över en natt? Nä, tänkte väl det (inte alla tiotals/hundratals tjejer i din skola i alla fall). För det tredje: so what!? Du är stor flicka nu, varför skulle inte du få ha BH? Vad är det att kommentera eller retas för (kan du säga åt eventuella retsamma kompisar, har de aldrig sett en BH förr?). Du utvecklas väl precis som alla och får bröst du också! För det fjärde: köp en modell som inte "sticker ut" så mycket. Tex en BH av t-shirt-modell. Den har inga sömmar som syns som streck genom tröjans tyg, spetskanter som skiner igenom eller knallrosa axelband som glimtar fram. Under en vanlig tröja är den ganska osynlig - och har du en lite tjockare tröja nu några dagar framöver i skolan så är det ingen som kommer att tänka på att du hade mindre bröst för en vecka sedan.
Lycka till, hälsar ungdomsinformatören Liselott