Hjälp!!
18.08.2014
Hej! Snälla svara snabbt! Nu har mina flytningar mitt i allt i två dagar varit rosa och är fortfarande. Det är helt mindfuck. Jag har ett regelbundet sexliv och min mens slutade för två veckor sen och det är inte på gång på nytt så mens är det inte. Vad har hänt? Borde jag vara orolig? Jag är jättebekymrad i alla fall. Hjälp mig :((

Ungdomsinformatören Liselott svarar
19.08.2014
Hej!
Kanske det är lite mellanblödning vid ägglossningen? Det kan man nog få fastän man inte haft det förr, för kroppen förändras nog hela tiden, speciellt ännu under tonåren. Isåfall är det inte farligt och borde strax vara över. Kanske kommer det i så fall igen, eller så inte.
MEN om flytningarna luktar annorlunda eller direkt illa, om du har andra besvär som att det kliar, svider eller är rött, om du har utslag, vårtor eller blåsor, om flytningarna dessutom är gryniga eller - viktigast - om du vet att du skulle ha kunnat smittas med en könssjukdom, så ska du såklart boka tid till kommunens preventivrådgivning så att de får kolla dig och eventuellt ta labbprover. Även för svampinfektion är det bäst att gå via hvc.
Håll lite koll på flytningar och symptom och mensdagar, så att du kan se om det går över och sedan är som normalt eller om det blir värre eller annorlunda. Tveka inte att ringa preventivrådgivningen ifall du är osäker - alltid bäst att göra det "i onödan" än att riskera exempelvis en bakterieinfektion som sprider sig.
Hälsar ungdomsinformatören Liselott