Hur gör man rent analen?
22.03.2015
Hej! Jag och min pojkvän vill pröva analsex. Jag är rädd att det ska ta ont osv. Men jag undrar, hur gör man rent analen? Jag har testat fingra mig i analen men mitt finger blir brunt varje gång. Jag är rädd att det ska hända till hans kuk också och det skulle vara såå pinsamt... Tacksam för svar! Orolig tjej

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
26.03.2015
Hej. Som alltid då det gäller sex är det viktigaste att båda två är med på det man gör, och det gäller stenhårt även vid analsex eftersom det annars kan bli en smärtsam och obehaglig historia. Eftersom det idag är så vanligt med analsex i t.ex. Porrfilmer så har många människor hakat på "trenden", och så länge man tar det försiktigt och är rädda om varann är det inget fel med det. Förberedelse nr 1 är förstås att tömma tarmen, så börja med att gå på toaletten. Efter det rengör du dig lättast med dina fingrar. Du kan använda glidmedel och vatten och föra runt dina fingrar i anus, och då dina fingrar inte längre blir smutsiga så borde inte din pojkväns penis bli det heller. Försök ändå att komma ihåg att det trots allt är ändtarmens uppgift att transportera bajs, så det KAN komma bajs på penisen, och det är faktiskt inte så farligt. (Om man blir väldigt upprörd av det så kanske man inte skall ha analsex) Det finns även speciella analduschar som man kan beställa, och de fungerar så att man sticker in ett duschmunstycke i anus och spolar med vatten. Men såhär till en början så tror jag nog att du kan fixa det själv. Det ni skall komma ihåg är att använda massor av glidmedel, eftersom anus inte tillverkar något eget (som slidan gör). Det är också viktigt att ni byter kondom eller tvättar penisen emellan om ni sedan växlar till vaginalt samlag eftersom bakterier från analen annars kan orsaka infektioner i slidan. För att det inte skall göra ont är det viktigt att ni går långsamt fram. Som jag tidigare skrev så är det bra med mycket glidmedel, och att ni först börjar med att smeka anus med fingrana för att "öppna upp". Om man genast försöker komma in med hela penisen är nog risken stor att det gör väldigt ont. Så börja med ett finger, sedan två o.s.v. tills ni känner er redo. Ni kan t.ex. Testa med att du sitter ovanpå och rider din pojkvän, för då är det du som bestämmer takten och risken är mindre att det gör ont. OM det ändå skulle göra ont, eller börja blöda så skall ni avbryta, och kom ihåg att du NÄR SOM HELST får ändra dig, man MÅSTE inte ha analsex bara för att de gör det på film. Huvudsaken är alltså att ni tar det försiktigt och lyssnar på varann, då kan det inte gå fel.
Lycka till! Tessi